Aangespoeld; een Braam

Een Kraai op het strand, dat is géén goed teken. Hij doet zich tegoed aan het oog van een vis met een bijzonder grote zijvin, die ik nooit eerder heb gezien. Even polshoogte nemen. Het blijkt een Braam (Brama brama) te zijn. Het beestje komt normaal voor in open water op een diepte tussen de honderd en vierhonderd meter. Ze voeden zich met vis en inktvissen.

De voortplanting vindt in diep water plaats bij een temperatuur hoger dan 20 graden Celcius en de jonge dieren worden in de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan aangetroffen op een diepte van meer dan 2.700 meter, volgens mijn “Vissen van de Europese kustwateren en de Middellandse Zee”. Toch een apart idee, zo’n visje dat ooit misschien op bijna drie kilometer diepte zwom en dat nu voor me ligt.

Het verhaal is nog wat triester dan het er nu al uitziet op de foto’s. De Bramen kunnen bij de terugkeer naar het zuiden in de Noordzee belanden. Door de geringe diepte en de sterke stroming spoelen ze dan gemakkelijk aan op de stranden. Dat gebeurt niet zo vaak, maar dit jaar (december 2008) spoelen honderden dieren aan. Vooral op Texel en Vlieland, maar ook op het Hollandse strand, zoals deze vandaag bij Den Helder.

De onderste foto maakt misschien duidelijk waarom Bramen ook wel ‘oude wijven’ worden genoemd.


Meer strandvondsten:
De staart van een Bruinvis
Sportschoen met Eendenmosselen

19 Responses to Aangespoeld; een Braam

  1. antoinette duijsters says:

    Jr hebt de kraai toch rustig laten dooreten nadat de foto’s gemaakt zijn:-)
    groetjes

  2. K says:

    Er was ook laatst een maanvis van 1 meter 20 aangespoeld aan de Noordzeekust. Eevneens door de stroming. Het was, meen ik, in KatwijkReactie is geredigeerd

  3. Jos Goedmakers says:

    Lijkt veel op een tandeloos zoogdier 😉

  4. niko says:

    Meester, Niko steekt de vinger op voor wat vragen.
    Hoe komt het dat ze nu (december 2008) massaal aanspoelen?
    En waarom eet de kraai alleen het oog? Brr…
    En waarom worden bramen ook wel ‘oude wijven’ genoemd en niet ‘oude kerels’?

  5. martin says:

    Vreemd om hier terecht te komen nadat ik net het sprookje van de twee zwervers heb voorgelezen dat niet eindigt met ‘ze leefden nog lang en gelukkig’, maar met twee kraaien die elk een oog uit de kas van een schoenmakertje pikken. Zo is het wel heel beeldend.

  6. Theodorus says:

    Ja, die vragen van Niko zou ik ook willen stellen.
    En wat een timing die bovenste gruwel (voor ons dan).

  7. Linda says:

    Niko stelt goede vragen!

  8. Ramirezi says:

    Oké speciaal voor Niko (en de rest); Bramen zijn roofvissen die voorkomen in de Atlantische Oceaan in water met een diepte vanaf ongeveer 100 meter. De Noordzee is niet diep genoeg en hoort dan ook niet tot hun natuurlijke leefgebied. Tijdens onderwaterstormen kunnen ze in de Noordzee terecht komen. Bij rustig weer zwemmen ze dan via het Kanaal weer naar de oceaan. Soms raken ze echter zo gedesoriënteerd in het ondiepe water dat ze op de kust terecht komen.
    Na een diepzeestorm spoelen vaak in enkele weken tijd meerdere bramen aan. Dit is lange tijd niet voorgekomen, maar blijkbaar is het nu weer raak. (bron ecomare).
    En zo’n oogje (vraag maar aan Martin) is natuurlijk een lekker makkelijk hapje..
    Ouwe kerels zijn knapper dames… ;DReactie is geredigeerd

  9. Ramirezi says:

    Hetgeen me weer nieuwsgierig maakte wat nu een onderwaterstorm weer is. Dat zijn golven in de zee door de gelaagdheid en de draaiing van de aarde. Die golven onder water kunnen uitwijkingen van honderden meters bereiken en schijnen zelfs onderzeeërs tegen de bodem te kunnen smakken en leidingen die op de bodem liggen te verwringen. (Bron: http://www.nioz.nl/public/fys/staff/leo_maas/publications/golven.pdf)Reactie is geredigeerd

  10. Zilvertje says:

    Het lijkt wel of de vin een vleugeltje is, ik dacht dadelijk, de zee wordt te vuil en over bevist, ze vluchten het land op en straks overleven er een paar en heb je van die oude wijven in de boom, gewoon in je eigen tuin, maar ja, ik houd van sprookje, al hoewel?
    Genoten van je blog.

  11. niko says:

    @bedankt voor je uitleg Rami!

  12. viktor loman says:

    Een enge maar mooie foto.
    Diepzeestormen, prikkelt de fantasie
    rené

  13. Rene Scheffer says:

    Grappig.
    Die mond….kwaadsprekende oude roddeltante.
    In Portugal had ik eens Sarga o.i.d Leek erop. Ik ga eens zoeken

  14. Mo says:

    wat een triest gezicht, zo’n vis op het droge.

  15. de Stripman says:

    Erg leerzaam weer, Rami. Jammer voor de vis, maar wel een meevaller voor de kraai…;o)

  16. Aad Verbaast says:

    Wel een beetje een onfris blog.. Ook weer heel informatief.
    Wat ik niet snap is:
    "in diep water plaats bij een temperatuur hoger dan 20 graden Celcius". Ik dacht dat diep water een vrij constante temperatuur had van tussen de 3 en 8 graden. Moet ik daar van terugkomen?Reactie is geredigeerd

  17. Ramirezi says:

    @Aad; goeie; zo staat het echt in de door mij genoemde bron, ik zie het ook terug op sites op het internet. Maar inderdaad; hoe dieper hoe kouder, dus ik denk dat bedoeld wordt diep water, maar dan bovenin dat diepe water, zodat de jonkies snel naar het diepe water kunnen afdalen…

  18. Annet says:

    Een oud wijf zie ik er niet in
    maar wel een triest geval,
    ‘een kraai aan het strand’ geen goed teken
    zo’n zin hakt erin bij mij….
    groet van A.

  19. Blew says:

    Kraaien eten alles! Op Texel geen Bramen gezien.

Geef een reactie

