Mijn OV-Chipkaart

Treinkaartjes
Treinkaartjes

Sinds kort moet ik regelmatig naar Amsterdam met de trein en dan verder met de tram, dus ik besloot dat het tijd werd voor een persoonlijke OV-chipkaart. Lekker makkelijk, nooit meer kaartjes kopen, het ding laadt zichzelf op zodra het saldo te laag wordt. Overal door het land reizen, zonder problemen; het is een chipkaart naar de vrijheid.

Even rondgekeken op het internet en er ééntje aangevraagd. Dat was makkelijk, zoals je mag verwachten in deze moderne tijden; foto uploaden, even met de iDeal geld overmaken, klaar. Na een paar dagen lag het nieuwe speeltje in de brievenbus.

D’r was nog wel een bijzonderheidje – je kon er niet zomaar mee gaan treinen, hij moest worden geactiveerd op het station. Vreemd, net alsof de trein niet bij het openbaar vervoer hoort.  Dus langs de balie op het station, om daar een poster aan te treffen dat de baliedames echt niets wisten over de OV-chipkaart. Dat riepen ze voor de zekerheid ook allebei in koor. Ik moest het bij de automaat regelen, wisten ze. Dat viel tegen – ik moest eerst op het internet "reizen op saldo" bij de NS activeren.

Dus nadat ik thuis naast de account "mijn OV-Chipkaart" nu ook "mijn NS" had aangemaakt snel weer naar het station om mijn kaart te activeren met de knop "produkt ophalen". Joepie, gelukt – ik was er helemaal klaar voor om woensdag voor het eerst op pad te gaan, samen met mijn collega die al die modernismen maar onzin vindt.

Woensdag dus samen op pad, hij kocht een kaartje, ik haalde in een vloeiende beweging mijn persoonlijke OV-Chipkaart langs het OV-Chipkaart-paaltje, véél makkelijker. Saldo ontoereikend, zei het schermpje. Wat nu weer. Het bleek dat ik de kaart voor de eerste keer zelf moest opladen met de pin, pas daarna ging hij zichzelf opladen bij een te laag saldo. Mijn collega stond met zijn kaartje in de hand te grinniken.

In Amsterdam moest ik eerst langs het GVB om de kaart te activeren, nog zo’n club die schijnbaar niet bij het openbaar vervoer hoort. Gelukt, snel de tram in.

Toen deed het éénmalige chipkaartje dat mijn collega had gekocht het niet. Eindelijk gerechtigheid. De mevrouw van de tram, een soort van conducteur maar dan achter glas, wist het ook niet. Ik stelde voor om hem uit de tram te zetten, maar dat wou ze niet, haar dienst zat er net op.

20 Responses to Mijn OV-Chipkaart

  1. antoinette duijsters says:

    Pracht verhaal, hier in Limburg is het nog kaartjes kopen, want Veolia is er nog klaar voor.
    Mooi al die oude kaartjes:-)

  2. Jezzebel says:

    🙂 Maar wie had er nou pech, en wie had er mazzel van jullie strip-chip avontuur?
    .

  3. De Stripman says:

    Mooie foto’s van die ouderwetse kartonnen kaartjes. Als ik dat allemaal zo lees denk ik toch dat ik het openbaar vervoer maar ga mijden tot het volgende, verbeterde en veel klantvriendelijkere systeem er is…;o)

  4. ramirezi says:

    @Antoinette; het is nog een beetje houtje touwtje op dit moment…
    @Jezz; allebei een beetje….
    @De Stripman; Als je er aan gewend bent is het volgens mij zo slecht nog niet, dat nieuwe systeem. Wel opletten dat je niet vergeet uit te loggen, anders kan het een duur tripje worden. En die kaartjes heb ik in het Spoorwegmuseum gefotografeerd….

  5. Draver says:

    Na wat problemen met het aktiveren, vooral het slecht voorbereiden van de voorlichting bij NS en de rest van het OV gaat het gebruik van de kaart nu vrij vlot geen probleem.

  6. K says:

    Ik reed onlangs in een Amsterdam in een tram en de conducteur verrekte het om strippenkaarten af te stempelen. Hup, doorlopen, waaide hij met zijn hand. En de automaat was buiten werking om te stempelen. De chipkaarten betaalden wel allemaal :))))

  7. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Mooi verhaal.
    Zie ook:
    Het leven wordt steeds gemakkelijker.
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutchhttp://www.drasties.com/
    Groet JdeW.

  8. ceesincambodja says:

    Ik speelde met de gedachte om maar weer eens jullie kant op te komen.
    Zie er na jouw verslag toch maar liever vanaf.
    Ceesgegroetje

  9. Aad Verbaast says:

    Je zou inderdaad het OV maar links laten liggen voorlopig.
    Ik snap er niet veel van. Kan iets te ingewikkeld worden?
    Hoe moet dat nu als je geen internet hebt?

  10. paco painter says:

    Man, ik ga wel lopen

  11. Hanneke says:

    ik loop met Paco mee

  12. ramirezi says:

    Ik snap jullie reacties wel, maar dit was natuurlijk de eerste keer. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het allemaal op zijn pootjes terecht komt – maar ik hou jullie op de hoogte, dat snap je…. 😀

  13. ramirezi says:

    @Draver; je geeft me hoop…
    @K; da’s vast een speciale actie geweest.. 😀

  14. Kees Smit says:

    Jij bent me wel een mooie, om je collega uit de tram te willen gooien!:-)

  15. ramirezi says:

    @Kees; leek me wel een goeie – met een beetje doorlopen was hij misschien toch nog op tijd gekomen….

  16. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Bestaat er eigenlijk wel "openbaar vervoer"? Je brengt me nu ernstig aan het twijfelen.Ik stelde voor om hem uit de tram te zetten
    Subtiel… 😉

  17. tante_til says:

    Ik vond zo’n zelfde soort kaart in Londen heel erg handig. Je hoeft niet steeds kaartjes te kopen of af te stempelen. Toch wacht ik nog even met mijn ov-chipkaart, aangezien hij hier in de stad veel te hoge bedragen schijnt af te schrijven voor een busreis. Tot die tijd gebruik ik wel het KAN-kaartje….

  18. zusenzo says:

    Ik heb wel een OV chip voor het gemeentelijk vervoerbedrijf. Reuze handig, maar de start was wat roestig. Dus ik wacht eerst de NS wel af en bovenal de kinderziektes.

  19. Annet says:

    vroeger was alles beter
    dit is schijnbaar beter
    maar man wat een stress:)

  20. ramirezi says:

    Ondertussen heb ik een mooi overzichtje van de hele reis op ‘mijn OV’ staan. Best handig…

Geef een reactie

