Over Koperwieken en Kramsvogels

Kramsvogel

Alleen al om de Koperwieken (Turdus iliacus) en de Kramsvogels (Turdus pilarus) ben ik gek op de winter. De liefde voor Koperwieken gaat zelfs zo ver dat ik er een schilderij van heb (Weenink) – ook daarop zitten ze heerlijk bol in de sneeuw.

Nu zie ik deze twee lijsters altijd gebroederlijk samen, dus toen ik de foto van Krampie op de schutting had geschoten besloot ik dat ik er pas een blogje van zou maken zodra zijn maatje Koperglans erbij kon.

Toen moest ik even weg, maar een uurtje later weer thuis bleek zoon Tom de ontbrekende schakel al gefotografeerd te hebben. Alleen was het hem nog niet opgevallen dat het een andere was dan die ik had gekiekt.

En dat alles gewoon in onze eigen tuin.

Kramsvogel
Koperwiek

29 Responses to Over Koperwieken en Kramsvogels

  1. lebonton says:

    ontegenzeggelijk mooi neergezet, deze fladderaars.

  2. laila says:

    Heel mooi Rami, maar dat schilderij wil ik ook graag zien.
    Mooi beessie, die koperwiek

  3. maria-dolores says:

    mooi, voor mij vooral de tweede foto.
    hier bij ons zijn de vogels zo schuw + snel + goed tussen de takken verstopt dat ik de meeste nauwelijks kan herkennen. in de winter ook veel kleine vogeltjes die zo vlug als water zijn (worden vaak ballerinella o.i.d. genoemd, maar hebben waarschijnlijk andere namen).
    ciao,
    Maria-Dolores

  4. Hanneke in MoTown says:

    die heeft een aardje naar zijn vaartje, die tom
    (ben jij ook zo muzikaal?)

  5. Arjan Fernhout says:

    DUS TOCH! Vanochtend hipte een koperwiek in de zon over het platje voor mijn tuindeur met dat duidelijk koperpurper waar ik die gespikkelde witborst tussen de sneeuw en de onderkant van mijn haag – schitterend gecamoufleerd – niet vertrouwde dat het geen kramsvogel was. Blijven strooien, want deze winter duurt nog wel even en vogels hebben een realtief grote hippocampus (geheugen) en een beetje zeldzame vogels zijn leuk in de tuin. Prima foto’s.

  6. ramirezi says:

    @Lebonton; dank
    @laila; het zit achter glas (gouache) – ik zal eens kijken of er een mooie foto van te maken is…
    @Maria-Dolores; op die tweede zie je mooi zijn rug – ze hebben een mooie grijze streep achter…
    @Hanneke; het was ook nog met zijn toestel, ik ben nog aan het sparen 😀

  7. ramirezi says:

    @hanneke; en muzikaal – helaas…

  8. ramirezi says:

    @Arjan; zie je wel… Geniet d’r van…

  9. Hanneke in MoTown says:

    als ik een lijster zie moet ik altijd denken aan een verhaal van Annie MG Schmidt, ‘Spikkeltje’, over een prinsesje dat was uitgebroed uit een lijsterei, en dat in de herfst met de lijsters mee naar het zuiden vloog. In de lente kwam ze dan weer terug. Maar ik realiseer me door jouw blog dat Annie niet bepaald veel verstand had van trekvogels.

  10. Aad Verbaast says:

    Gisteren zag ik er voor het eerst eentje in de tuin.
    Groeit de populatie?

  11. ramirezi says:

    @Hanneke; dat ging vast niet over Krampie en Koperglans… 😀
    @Aad; weet ik niet, maar hier zitten ze echt ieder jaar in behoorljike hoeveelheden aan de overkant van de straat. Nu voor het eerst ook in mijn tuin, misschien komen ze dichter bij mensen omdat ze honger hebben…

  12. De Stripman says:

    Zo, die laatste is mooi, zeg ! Hier vloog er een weekje geleden een groep kramsvogels rond. Van nabij heb ik ze helaas nog niet gezien. En dat wordt helaas steeds moeilijker met die kaalslag in de straat…

  13. antoinette duijsters says:

    Prachtige foto’s van prachtige vogels. Ik hou van lijsters:-)
    Ik heb op internet de schilderijen van Jan Weenik eens bekeken, maar mij te volmaakt en daarom te zoet.
    maar geniet van je koperwieken:-)

  14. assyke says:

    Met broederlijk samen, bedoel je dan dat het een paartje is of dat ze gewoon gezellig samenwerken, samendelen? ;-))
    Mijn lievelingsvogels zijn merels. Maar deze zien er ook heel mooi uit, alleen ken ik hun gedrag niet goed, dus blijven het voor mij vreemde vogels. Terwijl wij altijd merels en nestjes in de tuin hebben gehad. Bekend maakt bemind;-)
    Off topic
    U sloeg de spijker op zijn kop met uw opmerking over dat samenwerken, samendelen

  15. coby says:

    De tweede foto is prachtig, vind ik. Ik denk ook dat ze dichterbij komen vanwege de langdurige koude.
    Hartelijke groet, Coby

  16. knutselsmurf says:

    Mooie foto’s weer.
    Ik ben een waardeloze ornitholoog, want ik zou denken :
    Vieren mussen ook carnaval ?
    Hij heeft het wel koud !

  17. ramirezi says:

    @Stripman; die is van Tom…
    @Antoinette; die van mij valt mee qua zoetigheid…
    @Assyke; ze zijn vrij agressief tegen andere vogels, die Kramsvogels…
    @Coby; ha, een medestander…
    @Knutselsmurf; ga jij als mus dit jaar?

  18. -martin- says:

    Zo is even nakijken in een vogelboekje. Ik zag vandaag
    een grijze kop met een bruine vleugel, zo groot als een
    forse merel. Misschien wel een koperwiek.

  19. Pierra says:

    Mooi de laatste vooral. Kan ook zo in de groep tuinfilosofie.

  20. K says:

    Heel mooi, die witte borstkas :))

  21. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Schitterende vogelplaten.
    Echt een genot om te zien…

  22. ceesincambodja says:

    Ik herinner me nog vaag dat ergens in de zestiger jaren de eerste koperwiek werd gesignaleerd in Nederland. Die kwam uit Siberië, weet je nog? En moet je nu kijken.
    Mooi gefotografeerd.
    Ceesgegroetje

  23. paco painter says:

    PRACHTIG!!

  24. Draver says:

    ramirezi de polders hier zitten momenteel vol met deze takkers.

  25. ramirezi says:

    @Martin; en mooie wenkbrauwstrepen…
    @Pierra; van zoon Tom…
    @K; net een mens… 😀
    @Koko en Paco; 😀
    @Cees; de natuur stroomt – niets blijft gelijk….
    @Draver; gaaf…

  26. rene louman says:

    Om daar nou de winter voor te beminnen….
    Het is trouwens volgens mij niet een heel zeldame vogel, ik heb er ook ooit eens een blog over gemaakt omdat hij in mijn tuin zat. Je moet inderdaad goed kijken of het geen ordinaire mus of lijster is, als stadsmens dan he, dat begrijp je.

  27. ramirezi says:

    @Rene; zeldzaam zijn ze niet – maar ze vallen wel op vind ik – ook omdat ze zich anders gedragen dan andere lijsters…

  28. Beeldsprekers says:

    Het licht op de eerste vind ik mooi, alsof hij expres in het zonnetje is gaan zitten

  29. chimor says:

    Vooral de derde foto is prachtig. Je zou niet zeggen dat het gewoon in je tuin is. Als het ergens in de Scandinavische bossen was gefotografeerd had ik het ook geloofd.

Geef een reactie

