Dertig Grijze Zeehonden voor kust Hargen

Vanmiddag was bijzonder. We liepen het strand op bij Hargen en zagen al direct de mooie driehoekige koppen van een stuk of vier Grijze Zeehonden of Kegelrobben (Halichoerus grypus). Wat later telden we er zeker acht op die plek. Vervolgens liepen we over het strand in zuidelijke richting en tussen elke twee pieren die we tegenkwamen zagen we er zeker nog eens vier. In totaal schat ik minstens dertig.

Er zijn minder Grijze Zeehonden dan Gewone Zeehonden (Phoca vitulina) aan onze kust. Sinds de jaren tachtig komt in de Waddenzee een populatie van ongeveer 1000 dieren voor op Richel, een zandplaat tussen Vlieland en Terschelling.




Soms is het wel eens lastig te zien met welke van de twee soorten die voor onze kust voorkomen je te maken hebt. Als je twijfelt over de vorm van de kop, dan is er nog een mooi hulpmiddel; de neus. Zie je duidelijk twee gescheiden neusgaten, zoals op de foto hierboven, dan is het een Grijze Zeehond.



We spraken nog een man die vertelde dat hij ze al zag sinds afgelopen maandag. Het was mooi om te merken dat meerdere wandelaars enthousiast met elkaar aan de praat raakten over de zeehonden. Die beesten zelf waren vooral erg nieuwsgierig naar wat wij allemaal aan het doen waren. Voortdurend werden we in de gaten gehouden.

Een wederzijdse belangstelling, overigens.

19 Responses to Dertig Grijze Zeehonden voor kust Hargen

  1. niko says:

    Ah….ze zijn zo skattig hé!

  2. martin says:

    Mooie foto’s. Vooral de onderste en 3 van boven met die gloed op de golfjes.

  3. Jim Hasenaar says:

    Ze kijken of je geen gekkigheid uithaalt Rami.
    Hebben de vissers nog wat kunnen vangen met die kompetitie in de buurt?

  4. ceesincambodja says:

    Vanwege de recessie ontsnapt uit Pieterburen, Rami?

  5. de Stripman says:

    Mooi, Rami ! Maar je moet ons niet in de war maken: De gewone zeehond heeft toch ook twee neusgaten ? Is de grijze zeehond niet een slagje groter ? Niet dat je daar wat aan hebt als je er maar één tegelijk ziet…;o)Reactie is geredigeerd

  6. Zwollywood says:

    Wel heel apart en onverwacht Rami. Volgens mij heb ik nog nooie grijze gezien.

  7. viktor loman says:

    GEWELDIG!!!!!!!!

  8. paco painter says:

    Heel mooi in beeld

  9. Maria-Dolores says:

    Wat leuk! Ik heb nog nooit zeehonden gezien, alleen in de dierentuin. Heb ook niet helemaal begrepen of het min of meer normaal is dat je ze aan het strand kunt zien zwemmen. of alleen in de winter?

  10. Maria-Dolores says:

    was weer eens heerlijk oningelogd!

  11. Mo says:

    Op de link naar Hargen zag ik dat ik afgelopen winter een eindje verder heb gelopen, bij Camperduin. Dit lijkt me een mooier strand. Gemiste kans dus, maar ik kom nog wel es terug!

  12. Zusenzo says:

    Ik heb ze van de week ook al gezien bij Schoorl.
    Ook daar een enthousiast publiek.

  13. Blew says:

    You lucky devil!

  14. Annet says:

    Dan kan je dag ook niet meer stuk Arno
    en machtig mooie foto’s!

  15. martien says:

    Volgens mij de jongens van Lenie. 🙂 Mooie foto’s.

  16. Aad Verbaast says:

    Mooie blog weer. Altijd weer leerzaam ook.

  17. Ramirezi says:

    @Jim; ik heb ze niets op zien halen…
    @Cees; daar zijn er nog steeds twee weg, begreep ik…
    @De Stripman; ze zijn inderdaad wat groter. Als je op de link "gewone zeehonden" klikt zie je Jacqueline – en haar neusje is veel bescheidener…
    @Maria; ik zie ze wel eens, alleen meestal helemaal alleen en meestal de gewone zeehond. Dit is volgens mij qua aantallen voor de kust vrij uitzonderlijk. Op het wad zie je wel grotere groepen (bij ons ook op de Razende Bol)…
    @Mo; ik weet nog dat je vlakbij was, volgende keer misschien een Walvis…
    @Zusenzo; gaaf, misschien dezelfde groep…
    @De rest; thanks!Reactie is geredigeerd

  18. satuka says:

    Wat geweldig om dat mee te hebben mogen maken, en wat een prachtige dieren zijn het toch!

  19. Ivy (Heyta) says:

    Jeetje, zo dichtbij!
    Er waren er twee ontsnapt bij het Zeehondencentrum, hebben die zich zo snel vermenigvuldigd ;-))

Geef een reactie

