Zeeëgel skeletjes

Zeeëgel skelet

Niets sorteert beter dan de zee. Als er iets aanspoelt dan is het nooit alleen, het komt altijd in grotere hoeveelheden. Allerlei schelpen, sepia’s, kwallen, noem maar op.  Vandaag waren de Zeeëgels aan de beurt; hun skeletjes lagen overal.

Er was één uitzondering op de regel; een levend platvisje lag ineens nog spartelend voor me op het strand, met de beide oogjes naar beneden. Misschien net te zwaar geweest voor een meeuw. Snel weer in zee losgelaten. Het beestje zwom niet weg, maar groef zich direct al golvend het zand in. Nog even zag ik de bolle oogjes naar mij kijken, toen was hij weg.

Dat was leuk om te zien, dus snel het beestje opgegraven voor de herhaling. Nog een keertje naar de verdwijntruuk gekeken. En daarna tevreden en met natte broekspijpen weer naar huis.

Zeeëgel skelet

50 Responses to Zeeëgel skeletjes

  1. Fragolia says:

    Er gaat een wereldje voor me open, ik had nog nooit zo’n ding gezien.
    en me trouwens ooit nooit afgevraagd of de zeeëgel een skelet heeft.
    Grappig met die hechtingen, ik heb nog even gegoogled voor wat verder informatie.

  2. antoinette duijsters says:

    Mooi, ik heb er ook verschillende in mijn verzameling, een paar nog net stekels.

  3. suiker says:

    ook nog nooit gezien. lijkt wel een baseballetje

  4. joost tibosch sr says:

    ze zouden Bijstandskoning en Rikus naar de bodem van de oceaan moeten laten zinken, en aldaar laten verdrinken

  5. Aad Verbaast says:

    De wonderbaarlijke verdwijntruc. En nog een skelet er bij ook nog.
    Hoe toepasselijk op eerste paasdag 😉

  6. Annet says:

    Ja leuk want zoiets verwacht je
    niet van een visje:) redden geeft
    een goed gevoel Rami…..

  7. bert deben says:

    de bovenste lijkt wel een afgebleekte tennisbal …
    wel mooi dat je het platvisje een tweede kans gaf – ik herinner me nog dat ik er vroeger als kind af en toe op trapte in de Oosterschelde als ik door het water wandelde, was telkens een heel grappig gevoel onder de voeten … 🙂
    .

  8. De Stripman says:

    Mooi !

  9. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee

  10. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je

  11. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er

  12. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom

  13. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd

  14. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van

  15. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme

  16. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalse

  17. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een

  18. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaaldae dagen? En

  19. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaaldae

  20. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaaldae dagen? En waarom

  21. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf

  22. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik

  23. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger,

  24. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel

  25. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms

  26. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of

  27. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers tegen op

  28. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker

  29. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers

  30. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers tegen op het strand.

  31. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers tegen op het

  32. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers tegen op het strand. Geen idee w

  33. meneer_opinie says:

    Fraai. Heb je trouwens enig idee waarom er altijd veel van een itme aanspoelt op bepaalde dagen? Zelf kwam ik vroeger, heel prozaisch, soms vooral tandenborstels of linker teenslippers tegen op het strand. Geen

  34. meneer_opinie says:

    Ho er is iets mis gegaan, wi je aub allles op een na wissen?

  35. suiker says:

    :-)))

  36. ramirezi says:

    @Meneer opinie; nee joh, ik laat het staan – ik vind het wel leuk al die kikkertjes… Het komt denk ik omdat behaalde beestjes tegelijk doodgaan – maar ook doordat bepaalde dezelfde vormen evenveel vatbaar zijn voor bepaalde stromingen…
    @Fragolia; een beetje stevigheid is nooit weg, zei de kwal.. 😀
    @Antoinette; ha – verzamelingen – daar ben ik gek op…
    @Suiker; ja leuk toch, ik heb er ook een fossiel van – da’s een hele zware baseball…
    @Aad; denk om de lijn…
    @Annet; zo druk geredderd dat de foto was mislukt…
    @Bert; stond je op z’n oog – barbaar! 😀
    @Stripman; liever het skelet van een dino, maar dit is ook leuk 😀

  37. Kitty Schoenmakers says:

    Een skelet en een tot leven gebrachte vis.
    Tis Pasen tenslotte :))

  38. ramirezi says:

    @Kitty, deze was ook niet echt dood… 😀

  39. meneer_opinie says:

    Sta je ook lekker hoog in de categorie meeste reacties 😉

  40. ramirezi says:

    Ha, nog ééntje… 😀

  41. meneer_opinie says:

    jazeker. En hier nog een, Het moet maar eens uit zijn met de hegemonie van wilders- en multiculti-blogs in de categorie meeste reacties. Biologie is veel belangrijker en interessanter.
    Maar dit wordt wel de laatste. Ik moet morgen om 04:00 op :-(((

  42. René Louman says:

    Ik had dat platvisje ook graag willen zien, of staat hij er op? Onder het zand?

  43. ceesincambodja says:

    Tja, Rami, al je zo lang in de file hebt moeten staan voor de kust, dan is een onderwerp aan de vloedlijn gauw gevonden nietwaar? (Hi hi)
    Tweedepaasgroet

  44. zilver says:

    Bolletje brooddeeg, waar een paardje overheen liep, daar lijkt het op. Mag jij wel visjes plagen! :^) Ja, ik heb ook wel eens gezien hoe snel diertjes zich verstoppen in het natte zand, prachtig om te zien. Fijne dag!

  45. Antoine Robbesom says:

    Komen zeeëgels niet veel voor in de Noordzee, Rami? In de loop der jaren heb ik geregeld zeeëgels langs de Braziliaanse kust gezien, sommige zijn zwart met venijnige stekels, andere zijn prachtig paars van kleur. We mijden ze als de pest, want als je per ongeluk op stapt, loop je wel een tijdje mank. Een andere gevaarlijke schoonheid die hier op de stranden kan worden aangetroffen is het zogenaamde Portugese oorlogsschip, de Physalia physalis. Ook bij het zien van deze blauwpaarse ‘zakjes’, ook lokaal bekend als ‘água viva (levend water) loopt men liever met een boogje omheen.
    Zonnige paasgroeten.

  46. Hanneke says:

    die dingen zie ik nou nooit als ik langs het strand loop!
    (en het is niet aardig van je om dat visje te plagen)

  47. ramirezi says:

    @Rene; de foto voldoet niet aan de strenge ramirezi-standaard…
    @Cees; ik loop gewoon naar het strand Cees, niks file…. 😀
    @Zilver; weer een hele wereld op zich, daar onder het zand…
    @Antoine; deze hebben niet van die lange zwarte stekels, die kwam ik in Arabië ook altijd tegen, daar word je niet blij van…
    @Hanneke; plagen? Ik heb ‘m gered van een zekere dood, dus dan mag hij best nog een keertje zijn truukje doen toch…

  48. ramirezi says:

    @Rene; de foto voldoet niet aan de strenge ramirezi-standaard…
    @Cees; ik loop gewoon naar het strand Cees, niks file…. 😀
    @Zilver; weer een hele wereld op zich, daar onder het zand…
    @Antoine; deze hebben niet van die lange zwarte stekels, die kwam ik in Arabië ook altijd tegen, daar word je niet blij van…
    @Hanneke; plagen? Ik heb ‘m gered van een zekere dood, dus dan mag hij best nog een keertje zijn truukje doen toch…

  49. ceesincambodja says:

    Oja. Stom van mij.
    (Wat is :D?)

  50. paco painter says:

    Prachtig!

Geef een reactie

