Bier in de klas

Bierkrat

Tijdens de wiskunde les heb je het natuurlijk niet alleen over wiskunde.
Dat zou onmenselijk zijn.

Dus de meivakantie kwam langs bij mijn wiskunde collega in de klas.
Dikke Willem wist wel wat zijn vader ging doen in de vakantie.
“Bier drinken op de camping!”

“Wat drinkt je vader zo op een avond?”, niets zo nieuwsgierig als een docent.
“Makkelijk vijf kratten bier meneer”, antwoordde Willem trots.

Volgens mijn collega kon dat helemaal niet. Volgens Willem was het toch echt zo.
De klas neigde ernaar om Willem te geloven en wiskunde collega’s gaan dan rekenen, daar hebben ze voor doorgeleerd.

“Vijf kratten op een avond, dat is elke drie minuten een biertje!”

Willem zat even te peinzen en moest toen zijn triomfantelijk kijkende docent gelijk geven. Elke drie minuten een biertje, dat haalde zijn pa niet.

Toen ging er een lampje bij hem branden; “maar de vader van Bas haalt dat mákkelijk.”
Achter in de klas zat Bas driftig ja te schudden, samen met een paar klasgenootjes die zijn vader ook kenden. “Makkelijk!”

De logica van de wiskunde is een andere dan die van bier. En de logica van zo’n vader zal aan het einde van de avond ook wel niet meer zo groot zijn.

31 Responses to Bier in de klas

  1. kuifje simon says:

    Mooie laatste zin !!
    simongroet

  2. De Stripman says:

    Mooi verhaal ! Ik hoorde laatst dat bier goed is tegen osteoporose, daar hebben die vaders dan vast geen last van…;o)

  3. beus says:

    Heel getapt.

  4. zilver says:

    Arme moeder van Bas.

  5. Hanneke says:

    Willem is inmiddels doorverwezen naar de GGD?

  6. Annet says:

    ‘dat zou onmenselijk zijn’
    eindelijk rehabilitatie na
    al die nare wiskundejaren
    🙂

  7. suiker says:

    oh help het kan dus altijd nog gekker 🙂

  8. Anneeke says:

    Leuk verhaal! Heb t met een glimlach gelezen.

  9. ramirezi says:

    @Annet; kijk uit wat je schrijft – ik krijg nu problemen met mijn collega… ;d
    @Hanneke; er zijn grenzen aan wat we kunnen…
    @Zilver; ik weet het niet…
    @De rest; proost…

  10. Mihai Martoiu Ticu says:

    Zou ie niet aan watervergiftiging overlijden, na 5 kratten?

  11. coby says:

    De meivakantie kwam langs… dat vind ik wel een ladingdekkende zin hier…
    Hartelijke groet, Coby

  12. Bregje Buitenwijk says:

    hahahaha!

  13. Aad Verbaast says:

    5 kratten? Daar hoef ik geen rocket scientist voor te zijn om daar mijn vraagtekens bij te hebben.

  14. Mae says:

    Aangezien kinderen en bezopen mensen altijd de waarheid vertellen zal ik dit alles maar geloven.

  15. Jim Hasenaar says:

    Tja, in de hemel is geen bier,
    daarom drinken we het maar hier.
    Ik ga vandaag geen eten koken,
    zet de tapkraan maar vast open.
    5 kratjes = 5 x 24 = 120 flesjes van 1/3 liter elk 5% alcohol.
    20 flesjes bier = 1 flesje pure alcohol.
    120 flesjes = 6 flesjes pure alcohol = 2 liter (op 1 avond)
    Zeer geloofwaardig.

  16. sprakeloos says:

    Willem, Bas en hun vaders komen uit het Oosten van het land, ze zuipen goed en gaan dan vooral gooien met het gerstennat, zo is de ommuring om tent of caravan sneller een feit. Heb ik geen wiskunde voor nodig.

  17. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Geinig blog.
    Puike formule ook, om de wortels van een kwadratische vergelijking mee te berekenen.
    Wiskunde blijft een mooi droog vak, zelfs als men het over vloeistoffen gaat hebben…

  18. ceesincambodja says:

    En gingen de vaders daarna nog even naar Ajax-Feyenoord, Rami?
    Ceesgegroetje

  19. Draver says:

    Genoten van je wiskunde les.

  20. Catharina Anna Maria says:

    Als je zoveel bier hebt staan komt er vanzelf assistentie in het zuipen om de hoek kijken ja toch niet dan? Bier zuipen doe je toch niet alleen? Je zoon moet het ook leren dus hup die is ook goed voor een stuk of 10 flesjes, etc. etc.

  21. cor3306 says:

    als je zo wiskunde geeft en aansluiting zoekt bij het alledaagse leven dan wordt het leuk

  22. paco painter says:

    Ja, die mooie laatste zin

  23. Frans Muthert says:

    Nog even afgezien van die fraaie laatste zin: dat nostalgische kratje mag er ook zijn.

  24. Annelies says:

    Haha, niets eerlijker dan een kind!

  25. zusenzo says:

    Het is te hopen dat de spermacellen van de vaders van Willem en Bas niet in alcohol dreven : )

  26. galadriel says:

    mooi blog Rami en inderdaad: wat Annelies zegt

  27. Kokopelli says:

    @Zusenzo: Het in de alcohol drijven is niet zo’n punt, het wordt pas een probleem als een spermatozoa met zijn bezopen kop een ei gaat nemen…

  28. Eva says:

    Ja die vaders van vroeger, die konden er wat van.
    En er niet bij vertellen dat die kratjes vroeger véééél kleiner waren!!!
    Of waren ze nou groter???
    Tja…met zoveel op, zie je het allemaal niet meer zo scherp!
    Zeker niet met de kennis van nu!
    gr eva

  29. ramirezi says:

    Genoten van jullie reacties, van de berekeningen naar zuivere alcohol, de suggestie dat pa uit het oosten komt (nee hoor, we zitten in het noord-westen), tot de voortplantingscellen in het bier..

  30. Jacob Hesseling says:

    bier en logica : fraai blog

  31. Rob Alberts says:

    Soms wordt mij gevraagd of ik een bierbuik heb.
    Ik ontken dat dan altijd.
    Wel geef ik aan dat al mijn jaren op school een overschot aan hersens heeft gemaakt.
    Om dat mijn hoofd niet meer kan groeien….
    Dus in mijn buik zitten mijn extra hersenen.
    Maar met alle opmerkingen hierboven weet ik het nu niet meer zo goed.
    Leuke les, leuk blog.
    Zonnige voorjaarsgroet uit de Bijlmermeer.

Geef een reactie

