Pieterpad: Hellendoorn – Holten

Pieterpad Hellendoorn Holten

De tweede wandeldag hadden we het mooiste licht, dat in combinatie met de nog niet helemaal uitgelopen bomen betoverende plaatjes gaf. Niet alle bomen haalden dat stadium trouwens, zie de stapel hieronder. Dat ruikt wel weer lekker.

Pieterpad Hellendoorn Holten

De vervagende foto’s hieronder zijn ter nagedachtenis aan het Rijkswerkkamp Twilhaar. In de barakken van dit kamp verbleven eerst werkeloze mannen die voor de werkverschaffing moesten werken in de bossen op de Sallandse Heuvelrug. In de oorlog werden er door de bezetter ook Joodse mannen ondergebracht, die later via Westerbork werden gedeporteerd naar de vernietigingskampen in Oost-Europa.

Pieterpad Hellendoorn Holten

De Jeneverbes (Juniperus communis) van dichtbij, ik zou er dorst van krijgen, ware het niet dat ik het opa stadium nog niet heb bereikt.

Pieterpad Hellendoorn Holten

Niet alleen de heidevelden op de Sallandse Heuvelrug zijn mooi, deze Eiken mochten er ook zijn. Iets dat ik toch wel mis in grote delen van Nederland; oude bomen.

Pieterpad Hellendoorn Holten

Tijdens deze etappe hadden we zo nu en dan het idee alleen op de wereld te zijn. Lange zandpaden, niemand in de buurt en geen huis of bedrijf te bekennen. Door die leegte kreeg ik even weer dat gevoel dat ik had op de moors van Dartmoor en Exmoor.

Alleen al daarom een heerlijke dag.

Pieterpad Sallandse Heuvelrug
 Pieterpad

26 Responses to Pieterpad: Hellendoorn – Holten

  1. suiker says:

    Mooi! Krijg bijna heimwee naar de Achterhoek, maar dan alleen om de bossen 🙂

  2. laila says:

    Heel erg mooi.
    Voor mij een zeer bekende streek. Drupsteen maakte een mooie documentaire over Goor ,trouwens.
    Je schrijft bijna lyrisch maar die witte wieven maken dorstig of niet;-)
    Met welke studie ben je begonnen?

  3. Pierra says:

    Prachtige oerbomen. Ik krijg zin om daar weer eens te wandelen.

  4. Kitty Schoenmakers says:

    Mooi tochtje!!
    Fijn dat we mee mogen kijken 🙂

  5. laila says:

    Niet Goor maar Rijssen; nav Belcampo.

  6. antoinette duijsters says:

    Prachtige streek, zou er zo weer een paar dagen naar toe willen.

  7. maria-dolores says:

    die krom gegroeide eiken vind ik het mooiste!

  8. ramirezi says:

    @Suiker; Bijna maar niet helemaal dus… 😀
    @Laila; Master onderwijsmanagement bij de NSO – leuker dan je denkt…
    @Pierra; moet je doen!
    @Kitty; 😀
    @Antoinette; gewoon gaan..
    @Maria; ja – ik ook…

  9. ZWOLLYWOOD says:

    Mooi gebied he Rami. Ik ben in Haarle opgegroeid. Dat dorpje ligt pal aan Twilhaar, Haarlerberg, Hellendoorn.

  10. ramirezi says:

    @Zwolly; je bent een bofkont…

  11. Rob says:

    O…weer een mooi blog. A.b Groet Rob

  12. Martin says:

    Ja de bomen die vallen op. Van die eenzame eiken in het veld.
    Of lanen met eiken van meer dan honderd jaar. En inderdaad
    de jeneverbes, een prachtige struik midden in een veen of
    heideveld. Ja hij gaat er in. Maar alleen bij ambachtelijk gestookte
    genevers. (Overigens niet perse een drankje voor opa’s.)

  13. suiker says:

    nou een keer weer heerlijk in het bos zijn, wil ik wel hoor! Maar hier in waterland voel ik me goed thuis 🙂

  14. ramirezi says:

    @Rob; tnks
    @Martin; ok, dan ga ik een keer zo’n ambachtelijke proberen…
    @Suiker; de afstanden zijn te overbruggen hier in kikkerland…

  15. René Louman says:

    Ook sterk: vandaag degene op bezoek met wie het op de helft van het Pieterpad uit ging. Het eerste boekje precies uiitgelopen, ben benieuwd of ik nog ooit het tweede boekje met iemand loop.
    Leuke foto’s.

  16. Antoine Robbesom says:

    Dus het Pieterpad zal ik ook eens op mijn lijstje zetten van things to do, Rami:) Alleen weet ik niet wanneer.. De achterhoek is mij onbekend, maar het Rijk van Nijmegen is mij bekender, vanwege de vele wandeltochten en vierdaagsen. De oude eiken hebben iets statigs. Hier zijn er veel oude bomen, en bomen met een enorme diameter van ongeveer 20 meter, deze bomen staan hier in het stadspark. Het is werkelijk indrukwekkend om deze kolossen van dichtbij te zien.
    Zonnige groeten:)

  17. Blew says:

    Mooie bomen, vooral de eerste!

  18. Jim Hasenaar says:

    En waarom heet zo’n boom Jeneverbes?
    Heeft het iets met dat drankje?

  19. Antoine Robbesom says:

    Een kleine correctie van mijn bovenstaande reactie:) Die 20 meter betreft een samengroeiing van twee bomen, maar een afzonderlijke haalt toch nog een meter of acht als omtrek.

  20. paco painter says:

    Hier kan ik ook weer wecht van genieten

  21. Kees Smit says:

    Grote afstanden wandelen doe ik al heel lang niet meer, maar fietsen wel, en nog steeds, door Drente meestal. Het Oosten van Nederland heeft een hele aparte natuur, met veel meer eiken dan je ‘bij ons’ ziet. Mooie foto’s, Rami.

  22. De Stripman says:

    Heerlijke bomenfoto’s !

  23. sprakeloos says:

    ramirezi mag ik even schoolmeesteren? Zo nee, dan toch, je gaf het al aan in je commentaar bij suiker, heel subiel en lief, later wordt echter de zelfde fout gemaakt en ik heb altijd de onbedwingbare behoefte om te reageren. DIT IS NIET DE ACHTERHOEK, DE SALLANDSE HEUVELRUG IS DE GRENS TUSSEN SALLAND EN TWENTE. In het gezin van herkomst is het altijd een twist geweest tussen vader Sprakeloos (Tukker) en zijn twee zonen (getogen Sallanders), de heuvelrug is de grens, dus ten oosten Twente en ten westen ervan Sallands. De gemeente Hellendoorn en Holten (of hoe ze nu ook heten) zijn onbetwist Twents. Tot op de dag van vandaag zijn we er niet uitgekomen, maar het is in ieder geval niet de Achterhoek, Amsterdam is ook geen Rotterdam……
    Mooie streek trouwens, heb er jaren ijs verkocht, er zijn slechtere plekken om te werken (of niet werken, want lezen, beetje radio luisteren en wegdromen is in dit bosgebied geen verkeerde bezigheid.
    PS. Er is niets mis met de Achterhoek, ook een fijne streek

  24. ramirezi says:

    @Rene; ik moet nog 1 etappe dan, hoop met beter resultaat…
    @Antoine; voor acht meter doe ik het ook hoor…
    @Blew; yezz
    @Jim; als smaakmaker in oude Jenever begreep ik…
    @Paco, Kees, Jan; dank…
    @Sprakeloos; boeiend zeg, als het maar niet gaat lijken op die discussie in Belgie… 😀

  25. Heyta (Ivy) says:

    Heel mooi. Ook iets wat ik nog om mijn tedoenedingelijstje heb: Pieterpad lopen. Ik kan vlakbij beginnen, het loopt tenslotte ook langs Groesbeek. En het hoeft niet in volgorde, toch?

  26. ramirezi says:

    @Heyta; hoeft niet, maar het is wel leuker, vinden wij dan…

Geef een reactie

