Pieterpad: Sleen – Coevorden

Het was al weer een jaartje geleden dat we aankwamen in Sleen. Met z’n vijven. Afgelopen zaterdag vertrokken we richting Coevorden met z’n tweeën; de kinderen wilden niet meer mee. Ze moesten leren, of nog belangrijker – hadden verkering. Dat was dus even wennen. We waren vroeger dan ooit op pad en dat bleek heerlijk te zijn.

De eerste foto is een ongebruikelijke; Theehuis en kijkdoos ‘de Tovenaarsberg’ bleek volledig afgebrand te zijn. Er resteerde slechts een enorme ravage.

Deze etappe was er niet ééntje die in onze favorietenlijst zal komen te staan. Daarvoor liepen we veel te veel over het asfalt. Er was nog wel een wijziging in de route die lopen op een stuk pad inhield, maar omdat we voor de zekerheid toch het boekje volgden (7e druk), misten we dat ook nog eens. De tip is dus; kijk altijd nog even naar de wijzigingen op de website van het Pieterpad.

Wel bijzonder was de voormalige Joodse begraafplaats bij Coevorden, uit de 18e eeuw. Deze graven moeten onberoerd blijven omdat alle overleden Joden eens opgewekt zullen worden om terug te keren naar Israël. Deze profetie van Ezechiël stond mij nog bij omdat ik in 1985 vanaf de top van de Olijfberg in Jeruzalem neerkeek op de graven daar. De man naast mij vertelde toen dat alle Joden op deze helling van de Olijfberg begraven willlen worden omdat zij geloven dat God hen aan het einde van de tijden dan als eerste weer tot leven zal wekken.

Verder was ik niet de enige die het dorstig weer vond.

16 Responses to Pieterpad: Sleen – Coevorden

  1. Bregje Buitenwijk says:

    je kinderen wilden niet meer mee! Dat is zeker wennen:)

  2. h-en-k says:

    Dat is boffen! pa en ma weg en dan verkering hebben.;P

  3. jorrit says:

    Steeds een stukje van het pad? Zoiets eens in een keer doen is ook leuk hoor!

  4. ceesincambodja says:

    Dat schiet toch niet op, Rami, een etappe per jaar? Je moet al 120 jaar oud worden zo om Rome te halen.
    Komop, in de hoeven.
    Blarenopjehielengroeten

  5. Jim Hasenaar says:

    Mooi. Lekker Nederlands.
    En waarom heet het Pieterpad?
    Is dit het pad naar de piano van ene van Vollenhove?
    Waarom ik niet kan inloggen is me een raadsel.

  6. paco painter says:

    Zonder kinderen is zeker wennen

  7. tante_til says:

    Wandelen door bossen is leuker. Maar toch leuke foto’s.

  8. Catharina Anna Maria van Vliet says:

    Rami: Loop je van Noord naar Zuid?
    @Jim: Het pad loopt van Pieterburen in Groningen naar de Pietersberg bij Maastricht. Vandaar.

  9. sLIMME JUF says:

    Waardevol blog met ‘opwekkende’ boodschap en een ravage van wat mensen zoal weg doen.
    De koeienfoto oogst mijn lof, de dieren zo scherp dat ze op de foto geplakt lijken.

  10. G.H. Duval says:

    Die eerste is echt een enorme ravage: dramatisch!
    De rest is de rust die je op een vroege wandeling verwacht.

  11. Mo says:

    En het volgende blog gaat over de dingen die je aantrof toen je (vroeger dan gepland) thuiskwam?

  12. De Stripman says:

    Mooi, Rami ! Ik moet zeggen: bij de eerste foto dacht ik even’ Wat heeft ie nou weer uitgespookt..?’ Maar je was er niet schuldig aan begrijp ik.
    Ik heb de laatste jaren meerdere afgebrande theehuizen en restaurants gezien, die vaak ook zo schilderachtig gelegen waren. Bijvoorbeeld het restaurant bij het Uddelermeer. Zou dat nou toeval zijn ? Of een manier voor een verliesgevende horecagelegenheid om toch nog wat te verdienen ? Aan het verzekeringsgeld…

  13. De Stripman says:

    Kwam er net toch een pop-up tevoorschijn die me uitdaagde mijn BMI te laten berekenen. Ik invullen, blijkt mijn gewicht gezond te zijn. Dat is dan toch nog iets…;o)

  14. ramirezi says:

    @H-en-k; hopelijk is hij net zo netjes als hij zich voordoet ;D
    @jorrit; we kwamen een echtpaar tegen dat in één keer het hele eerste boekje aan het lopen was. Lijkt ons ook nog wel eens wat ja…
    @Cees; Valt mee Kees, in drie dagen drie etappes gelopen; 61 kilometer opgeschoten…
    @Jim; C.A.M. heeft je het antwoord al gegeven…
    @Mo; opa en oma hielden een oogje in het zeil, dus dat viel mee…
    @De Stripman; we hebben ooit eens naast een niet lopend café gewoond – stond ook om de haverklap in de brand. En mijn BMI is op het randje, maar het snacken wordt gelukkig weer minder…

  15. Noud Hovius says:

    mooi blog en fijn groepsidee, ben nu lid en ga plaatsen, knikker me er gerust weer uit wanneer ik nergens op blijk te slaan 😉

  16. ramirezi says:

    Leuk Noud. Welkom…..

Geef een reactie

