Blauwalgen in Helderse Haven

Blauwalg

Het schijnt gelukkig al weer minder te worden, maar donderdagavond was de stank van Blauwalgen in de Helderse Binnenhaven op sommige plekken bijna ondraaglijk. Beuh.

De naam Blauwalg is misleidend, het zijn Cyanobacteriën. Dat zijn de oudste organismen op aarde, die miljarden jaren geleden de zuurstof afgaven waar hogere organismen door konden ontstaan. Waaronder uiteindelijk jij en ik. 

Bedankt nog, jongens, stink maar lekker.

Blauwalg

14 Responses to Blauwalgen in Helderse Haven

  1. Maria-Dolores says:

    ze zijn wel errug fotogeniek.
    (sorry, even geen wetenschappelijk verantwoorde reactie paraat :-))

  2. Antoinette Duijsters says:

    Je heb er mooie foto’s van gemaakt!

  3. Aad Verbaast says:

    Wat een blubber..
    En wat zal het dan miljarden jaren geleden gestonken hebben in die oersoep.

  4. Pierra says:

    Het lijkt wel olie. Dank voor stank!

  5. Blew says:

    Ik zal morgen even checken of ze er nog zijn. Mooi, Rami!

  6. meneer_opinie says:

    Fraaie fotos!

  7. Annet says:

    wij zijn het zelf….
    op zich interessant om te weten!
    de foto’s zijn prachtig…….in weerwil
    van het weten…..

  8. Kees Smit says:

    Je maakt het steeds erger, bioloog, het was al slikken dat we van de aap afstamden, maar deze smurrie!

  9. Jezzebel says:

    Grappig, net als jij, hou ik van stank.
    Geur van verrotting.
    En nieuw leven, weet ik dan.

  10. ron says:

    Als het zo stinkt is de naam blau-walg weigenlijk best goed gevonden.
    Mooie foto’s, trouwens.

  11. ANNE_D_ORE says:

    blauwbloed, stinkt dat ook zo ?
    ben wel eens met de zeilboot door die soep gevaren, had ik geweten dat ik daar mijn bestaan aan dank ,had ik wel meer respect betoond aan dat soepje.
    Altijd interessant om even te buurten hier.

  12. Smokey Robbinson says:

    Rami, kan de blauwalg ook kwaad voor de vissen??
    Ik bedoel: het wordt zo`n anaerobe toestand, werkt dat niet verstikkend voor de vissen en andere waterbewoners?

  13. De Stripman says:

    Heel leerzaam, Rami…;o)

  14. ramirezi says:

    @Smokey; het zuurstofgehalte in het water kan er zo laag door worden dat de vissen dood gaan. Voor mensen is blauwalg ook giftig, je kunt er leverschade door oplopen, kinderen kunnen er zelfs aan overlijden…

Geef een reactie

