ROEK

ROEK
Zwart heeft iets bijzonders. Iets magisch, iets geheimzinnigs, iets met krachten die wij gewone stervelingen niet begrijpen. Vraag maar aan Batman, Zorro, Gothics en Zwarte Piet. Bij al dat zwart hoort vaak nog een cape of nog mooier; vleugels. De zwartste en geheimzinnigste van alle vogels is de Roek (Corvus frugilegus). Mijn duistere favoriet.
 
Het is een vogel die ik in gedachten zie vliegen over mistige slachtvelden uit een ver verleden.

Maar eerlijk is eerlijk, op een auto komt hij beter uit.
ROEK
Moeder met fors kuiken.

28 Responses to ROEK

  1. antoinette duijsters says:

    Mooie foto, wat zwarte vogels betreft ga ik toch voor de kauw.

  2. lebonton says:

    zelfs de naam is mooi, roek!

  3. smokey says:

    Welk is het mannetje en welk het vrouwtje?
    Prachtvogels.

  4. renelouman says:

    Prachtig. Ik ga voortaan toch beter op die kraaien letten, het zou wel eens een roek kunnen zijn. Tot nu toe heb ik ze volgens mij nooit gezien.
    Mijn leven was a.h.w. roekenloos

  5. ramirezi says:

    @Antoinette; die heeft niet zo’n duister sfeertje om zich heen…
    @Lebonton; ook voornaam yezzz…
    @Smokey; de voorste is het jong, daarachter moeders…
    @Renelouman; ik wens je vele exemplaren toe… 😀

  6. BarbaraJansma says:

    Wow, lang geleden dat ik die zag in Amsterdam en omstreken. Ze zijn geweldig!

  7. ramirezi says:

    @Barbara; dank je, deze zag ik in Ierland, trouwens…

  8. martin says:

    Rami een bereoemdheid op de plaat. Ik zocht een verhaal over
    de vogel roek, maar heb zo gauw niets kunnen vinden.

  9. Antoine Robbesom says:

    Een prachtige vogel in een zwart verenjasje, Rami:) In de vlucht zou ik niet zo gemakkelijk een kraai van een roek kunnen onderscheiden. Hier hebben we onze eigen zwarte vogels, een maatje groter en naar mijn mening ook lelijker, want ze hebben een kale kop; De urubu, ook bekend als de zwarte gier. Een echte aaseter, en ik ben er zeker van dat vele generaties hebben gesmuld van de talloze slachtoffers op de even talloze slachtvelden op het Zuid-Amerikaanse continent. Als ik goed ben ingelicht komt deze zwarte gier ook voor tot aan Mexico, met de grens met de Verenigde Staten….

  10. StadsfotograafVelsen says:

    Geweldige foto’s! Ben dol op alle kraaiachtigen. De roek is imposant, en niet zo vaak te zien, maar het "gewone" kauwtje mag er ook zijn. Een onderschatte schoonheid 🙂

  11. antoinette duijsters says:

    Martin, op mijn blog staat een heel blog over de roek.

  12. P.H.M. van de Kletersteeg says:

    heb er eentje als jongen tam gemaakt.
    Zijn snel lerende vogels
    en trouw–kiezen een vrouwtje en zijn dan altijd samen

  13. ate says:

    Als Ate Zwart ben ik het natuurlijk helemaal eens met die eerste zin !
    Maar van de Corvus is mijn favoriet toch de Corone.
    ZEER intelligente vogels.
    En nog zwarter dan de Frugilegus.

  14. martin says:

    antoinette Het gaat me niet om de roek, maar de
    vogel roek
    , een figuur uit verhalen van duizend
    en een nacht. Die roek is ook prachtig hoor.

  15. antoinette duijsters says:

    Martin, dat had ik dus verkeerd begrepen.

  16. draakhond says:

    @ martin. Oh ja, hoe was dat ook alweer. Ik ken hem als Vogel Rok, maar er zijn meer spellingen in omloop.
    Leuke beesten, die kraai-achtigen! Laatst bij een roofvogelshow een raaf gezien, zeer indrukwekkend.

  17. Heyta (Ivy) says:

    Wat een kop!!!
    Ik vind alle kraaiachtigen wel wat hebben: brutaal, intelligent. Ik haal ze altijd door elkaar, weet nooit of ik nou een kraai of een kauw of een roek voor me heb.
    In Bretagne zat een vrouw met een tam exemplaar (denk kraai, zijn snavel was dikker). Die keek ook zo lekker fel uit zijn ogen.

  18. galadriel says:

    ik vind het een brutale ‘rotaap’….;))) geef mij maar een zwaluw!

  19. ramirezi says:

    @Martin; ben benieuwd naar het verhaal van jouw Vogel Ro(e)k
    @Antoine; die van jou is lelijker… 😀
    @StadsfotograafVelsen; ja hoor, die is ook mooi, maar niet zo lekker primitief
    @Antoinette; ik zag je blog gisteren – ook mooi…
    @PHM; leuk zeg!
    @Ate; super zeg dat filmpje – DANK JE…

  20. ramirezi says:

    @Draakhond; Raven zijn helemaal de top….
    @Heyta Ivy; zit ineens te denken hoe dat bij mij zou voelen – zo’n dikke snavel voor mijn hoofd… 😀
    @Galadriel; de Gierzwaluw dan, ook helemaal zwart 😀

  21. De Stripman says:

    Geweldige foto’s !!

  22. galadriel says:

    oké, daar heb je een punt!

  23. paco painter says:

    Die intelligente blik. Zo’n zelfde blik zie ik ook vaak bij mijn collega Ab

  24. Terrence says:

    Ik ben wel fan van kraaien en kraaiachtigen, hele interessante beesten zijn het.
    Ik heb deze nog nooit rond zien vliegen. Genoeg kauwen en eksters hier, waarbij de kauwen nogal bang zijn van de eksters. Meestal wil een ekster dan landen op een plekje waar een kauw staat en die kauw moet zich dan maar uit de voeten maken (zoiets heb ik op grappige wijze ook gezien bij een turkse tortel en een ekster waarbij de ekster steeds weer een plekje op moest schuiven). Zwarte kraaien zie ik ook heel soms.

  25. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Ik heb hele goede ervaringen met roeken.
    Zie ook:
    De zwartste en geheimzinnigste van alle vogels
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutchhttp://www.drasties.com/
    Groet JdeW.

  26. Blew says:

    Roeken komen in deze regio niet veel voor. Ik heb er eens een paar gezien tussen Zandvoort en Noordwijk, aan de rand van de duinen. In Zuid Engeland zie je ze veel. Hoog in de bomen als het donker begint te worden. Prachtige foto’s, Rami! Waar zit je, BTW?

  27. Ramirezi says:

    @Blew; thuis op de bank – maar veel aan de studie weet je wel…

Geef een reactie

