’s Nachts een inbreker op de bank

Vreemd beestje
In de nacht van zaterdag op zondag maakte mijn vrouw me om een uur of drie wakker. “Ik hoor mannen praten beneden”, fluisterde ze angstig in mijn oor. Dat leek mij niet zo’n probleem, waarschijnlijk Ramizoon die nog even de net genoten avond stappen evalueerde met een vriend. Maar die mogelijkheid hielp mijn vrouw snel uit de wereld; Ramizoon was een uur eerder al thuis gekomen.

Nu kreeg ik het toch ook warm. Vorig jaar was er nog ingebroken bij de buren, zouden wij nu aan de beurt zijn? Ik haalde mijn inbreker-verwijder-apparaat onder het bed vandaan. Illegaal, langwerpig en zwaar.

Stil sloop ik de trap af. Ook ik hoorde nu duidelijk mannen die rustig aan het babbelen waren. Vanonder de deur zag ik blauw licht schijnen, waarschijnlijk een zaklantaarn. Of stond gewoon de televisie nog aan? Mijn hart ging tekeer als een hakkend gabbertje op XTC. Na een laatste diepe ademhaling en lichamelijk helemaal klaar voor het grote gevecht kwakte ik de kamerdeur open.

De televisie stond inderdaad aan, er was een talkshow aan de gang. Op de leuning van de bank zat, naast een grote zak chips, het beestje dat je hierboven ziet op de foto. Het zat lekker te knabbelen aan de chips, ondertussen naar de televisie kijkend. Het beestje schrok niet echt van mijn dappere binnenkomst. Het bleef gewoon zitten. Als een boze kat blies het in mijn richting. Het zette grote dreigende ogen op en ik zag een bek vol kleine scherpe tandjes.

Zo’n beestje had ik nog nooit gezien, ik riep naar boven dat mijn vrouw snel moest komen met een emmer. Vangen en fotograferen was mijn idee. Leuk voor op het blog. Het beestje dacht er anders over. Het bleef gewoon zitten, terwijl ik langzaam dichterbij kwam, maar op een meter of twee afstand begon het ineens luid te gillen. Het was oorverdovend en de toon ging als een op hol geslagen sirene steeds hoger. Enkele seconcen later ontstak het diertje in een felle vlam en nog geen tien seconden later was er niets van over.

De emmer kon ik alleen nog gebruiken om het bankstel te blussen.

(dit was de orginele versie op het vkblog…)

31 Responses to ’s Nachts een inbreker op de bank

  1. Ramirezi says:

    Deze diertjes behoren tot de zogenaamde zelfontbranders en kunnen eigenlijk niet gevangen worden. Er is één exemplaar bekend aan de wetenschap, dat in het ijs ingevroren gevonden werd. Dit exemplaar is te bewonderen in het Rotterdams Natuurhistorisch Museum.

  2. knutselsmurf says:

    ???

  3. Smokey Robbinson says:

    Als een bozig handtam aapje…
    Geinig verhaal Ramirezi!

  4. antoinette duijsters says:

    Prachtig verhaal, Rami en wie heeft het beestje in elkaar geknutseld?

  5. Ramirezi says:

    Hij staat in een vitrine vol met vreemde creaturen, gemaakt door een preparateur met gevoel voor humor…

  6. assyke says:

    ik ga de vraagtekens van knutselsmurf niet herhalen
    dat scheelt als je nog even wacht met reageren:-))
    een preparateur hé?
    maar hij ziet er met die ogen wel griezelig levend uit
    hij doet me denken aan de gremlins

  7. Geroma says:

    ………………….Leuk verhaaltje, Rami …………………..:-)

  8. Drive South says:

    Volgens mij reaguurde dit creatuur tot niet zo lang geleden regelmatig op het VKblog 😉

  9. ramirezi says:

    @Assyke; ja die waren ook nogal bozig…
    @Drive South; hahaha
    @Knutselsmurf; wordt het al duidelijk?
    @Smokey/Geroma/Antoinette; dank!

  10. De Stripman says:

    Wat is de natuur toch mooi en wonderlijk…;o)

  11. Apiedapie says:

    Spannend! Wat heb je met de chips gedaan?

  12. Vogel-vrij says:

    ==Enkele seconcen later ontstak het diertje in een felle vlam en nog geen tien seconden later was er niets van over. ==
    Maar hoe kom je dan toch aan deze duidelijke foto?
    Heeft het team van Bones dit voor je in elkaar geknutseld , naar aanleiding van jouw schetsen?

  13. Ramirezi says:

    @Stripman; héél wonderlijk..
    @Apiedapie; ook laten verdwijnen 😀
    @Vogel-vrij; dit is het enige (andere) exemplaar dat de wetenschap kent – staat in Rotterdam, zie boven…

  14. Vogel-vrij says:

    Aha, dat verklaart een hoop.
    Now I’m a believer.

  15. hanneke in hanoi says:

    je moet ze ook geen chips geven na 12 uur ’s nachts!

  16. Aad Verbaast says:

    Jullie maken er wel een beestenbende van!

  17. Smokey Robbinson says:

    Zo`n "inbrekerverwijderapparaat" lijkt me reuze handig:-))

  18. Glaswerk says:

    @Ramirezi: Het gaat er steeds ruiger aan toe bij jou.
    Wordt het niet eens tijd voor een brandblusser?
    Er zijn van die handzame modelletjes in de handel die ook uitstekend als inbreker-verwijder-apparaat kunnen dienen.

  19. Catharina Anna Maria van Vliet says:

    En hoe is het nu met het bankstel?

  20. Annelies says:

    Doet me meer aan E.T. denken…..mooi verhaal!!

  21. TheoB says:

    Getver de getsie,wat een smerig beest. Die zou ik graag op het bankstel hebben.
    Maar je leeft nog. En dat is belangrijk. Gaat het nu weer goed met je……

  22. Ramirezi says:

    @Hanneke; had ie uit de kast gejat…
    @Aad; dat krijg je met een bioblog
    @Smokey; zeker, werkt zonder batterijen…
    @Glaswerk; ach, wat is ruig… 😀
    @Catharina; het moet nog even mee 😦
    @Annelies; deze is lelijker…
    @Theo; met de schrik vrijgekomen…

  23. zusenzo says:

    Volgens mij is het een Gremlin. Of is het een gevalletje "weet je wat ik zie als ik gedronken heb? " : )

  24. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Zie ook:
    Rami’s inbreker-verwijder-apparaat: illegaal, langwerpig, zwaar
    Bedankt, JdeW.
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutchhttp://www.drasties.com/
    N.B.
    Naam en IP-adres van deze regelmatige drasties-bezoeker zijn bij ons bekend.

  25. tante_til says:

    Wat een raar dier, lijkt inderdaad wel een Gremlin. En ze kunnen dan vast gevaarlijk worden, zeker als ze na 12 uur met chips op de bank tv zitten te kijken. Gelukkig dat je hem tot zelfontbranding hebt kunnen aanzetten. Anders was hij vast een gevaar voor het huis en je familie geworden 😉

  26. Ramirezi says:

    @Tante Til; hoe heter hoe beter (zegt mijn patatboer altijd)….

  27. tante_til says:

    Goede uitspraak voor friet!
    Hou je nu wel in de gaten of er geen nestje van de zelfontbrander in je huis is achtergebleven ;-)?

  28. Ilona says:

    Ik lees jouw blog altijd met veel plezier, op Drasties.
    Was dus al fan.
    Ik ben nieuw hier op het VKblog en ga er meer van lezen.
    En zien: het zijn prachtige foto’s!!
    Je hebt je zoon in ieder geval ook al goed leren observeren en fotograferen.
    Ik kan me voorstellen dat je leerlingen, net zoals je zoon, ook door jou worden aangestoken.
    Dat hoop ik althans; zo lever je toch maar mooi een bijdrage aan het behoud van de natuur.

  29. ramirezi says:

    Leuk om te lezen Ilona – en welkom op het vkblog!

  30. tsjok says:

    " …een preparateur met gevoel voor humor… "
    Ahaa
    een echte "Intelligente Designer " dus ?
    ….en een erbij gefantaseerd verhaaltje ook al
    (grinnik)
    Met vriendelijke groet
    en ook mijn allerbeste wensen aan iedereen die dit leest

  31. Ramirezi says:

    Jij ook Tsjok!

Geef een reactie

