The Haruki Murakami reading challenge 2011

Sinds de zomervakantie ben ik verslaafd aan de boeken van Haruki Murakami. Dus heb ik me ook maar opgegeven voor de Haruki Murakami reading challenge 2011. Er zijn verschillende niveaus;

Hajime – Lees 1 boek
Sheep Man – Lees 3 boeken
Toru – Lees 5 boeken
Nakata – Lees 7 boeken
Sumire – Lees meer dan 10 boeken
Super-frog – Lees alle boeken die beschikbaar zijn in jouw taal

In het afgelopen half jaar heb ik de vetgedrukte boeken in het lijstje hieronder al gelezen, dus ik denk dat ik voor de super-kikker ga.

1. 1Q84 boek 1
2. 1Q84 boek 2
3. 1Q84 boek 3 – verschijnt op 20 februari
4.  De opwindvogelkronieken
5. Kafka op het strand
6. De jacht op het verloren schaap
7. Dans dans dans
8.  Blinde wilg, slapende vrouw
9. After dark
10. De olifant verdwijnt
11. Hardboiled Wonderland en het einde van de wereld – deze lees ik nu
12. Na de aardbeving
13. Norwegian Wood
14. Ten zuiden van de grens
15. Spoetnikliefde
16. Waarover ik praat als ik over hardlopen praat

Heb je nog nooit Murakami gelezen, dan zou ik beginnen met de opwindvogelkronieken. Veel leesplezier en welkom in een andere wereld.

Klik hier voor een uitleg over Murakami door Tim Krabbé.

17 Responses to The Haruki Murakami reading challenge 2011

  1. Annet says:

    Dacht aan een grapje. Aan een haiku. Zocht het op en hij is echt:)
    Interessant ja, vooral als je zoals ik op zoek bent naar een goed boek!

  2. Annelies says:

    Net ‘Norwegian Wood’ uit….eerste boek dat ik lees van hem, erg beschrijvend, prachtig woordgebruik, dus ik ben ook om! Zal Opwindetc…zeker als volgende lezen…

  3. ramireziblog says:

    Nummertje 11 is ook uit, gestart met 12…

  4. Jaap Paulusma says:

    Veel succes met je superkikker! Ik heb wat moeite met het aanraden van de opwindvogelkronieken om te beginnen.De expliciete seks en gruwelijk geweld scenes kunnen beginnende lezertjes erg doen schrikken! Beginnen met Norwegian Wood of Dans.Dans en De jacht op het verloren Schaap maakt de kennismaking met Murakami wellicht gemakkelijker.Ik vind de Opwindvogelkronieken veruit zijn beste boek,maar zelfs na 4x lezen nog erg complex,aangrijpend en je achterlatend met een hol gevoel!

    • ramireziblog says:

      Ik snap wat je bedoelt Jaap, maar ik heb sowieso niet het idee dat beginnende lezertjes met Murakami aan de gang moeten gaan.
      Maar juist omdat het boek je zo grijpt leek het mij een mooie manier om mensen direct verslaafd te krijgen… 😀

      • Jaap Paulusma says:

        Iedere lezer moet kennis maken met Murakami,wie kan Kafka op het Strand weerstaan?Aan IQ 84 kan ik slecht wennen,voorspelbaar en irritante Litlle People,het sneeuwitje verhaal verbleekt! Natuurlijk koop ik deel 3 maar van 1 en 2 was ik niet diep onder de indruk.Ik dacht dat Hard Boiled Wonderland een beetje vreemd is maar IQ 84 overtreft dit!

      • ramireziblog says:

        Kafka op het strand vind ik ook steengoed, 1q84 was mijn eerste en ik vind ‘m wel bijzonder. Hard boiled vond ik achteraf mooi, maar het was even inkomen…

  5. ramireziblog says:

    Nummer 12 is ook uit. En het laatste deel van 1q84 lag gisteren op de deurmat…. 😀

  6. Jaap Paulusma says:

    Ja deel 3 net uitgelezen,maar opnieuw lezen is noodzakelijk.Petje af voor de vertaling van van Westerhoven.Deel 1 en 2 vond ik matig maar deel 3 maakte het weer goed! Ik heb het gevoel dat nog niet alle eindjes aan elkaar geknoopt zijn en kan me wel een deel 4 voorstellen.

  7. ramireziblog says:

    1q84 helemaal uit mooi einde, maar er zou zomaar een vierde deel achteraan passen, Norwegian Wood ook uit.

    In september komt een nieuwe Haruki Murakami uit: SLAAP, dit zegt de uitgever erover:

    ‘Dit is de zeventiende nacht zonder slaap.’ Zo begint Haruki Murakami’s verhaal over een vrouw die ’s nachts geen oog meer dichtdoet. Maar het voelt anders dan de slapeloosheid die zij in haar studententijd meemaakte: dit keer is zij op raadselachtige wijze niet moe. ‘Ik kan eenvoudigweg niet slapen. Zelfs geen hazenslaapje.’

  8. ramireziblog says:

    Waarover ik praat als ik over hardlopen praat – ook uit…

  9. Spoetnikliefde uit, Slaap, uit.

    Alles van Muramkami uit – dus nu ben ik een Super Frog!

    Maar wat nu?

  10. ramireziblog says:

    De nieuwste van MURAKAMI: De kangoeroe correspondentie ! Ga ik lekker langzaam lezen…

Geef een reactie

