Velatus perversus

Gevonden in Frankrijk, niet zoals we normaal doen ergens in een verlaten groeve, maar gewoon in een grote bak met fossiele schelpen die bij een handel in mooie stenen stond.

‘Is dit iets?’, vroeg mijn vrouw. Ze had een hele zware schelp vast, met een vorm die ik nog nooit had gezien. Toen ik naar de onderkant keek zag ik dat het van binnen rond liep en dat er een soort van tandjes aan de rand bij de ingang zaten – natuurlijk was dat iets. Maar wat precies, dat was wat lastiger.

Een paar dagen geleden waren we weer eens in het Teylers museum, vooral voor die andere liefhebberij; Napoleon. Mooi hoor, die enorme boeken van de description de l’Egypte, eindelijk eens in het echt gezien.

Maar goed – we gingen ook nog even kijken voor dit rare slakkenhuis en zowaar – hij lag er in een vitrine. Het is de Velatus perversus, een gastropode uit het Eoceen. Een gangbare naam is mij niet bekend, maar perversus, dat is te onthouden.

16 Responses to Velatus perversus

  1. Lasja says:

    moraal, kijk regelmatig op de grond bij het lopen/wandelen

  2. Aad Verbaast says:

    “Perversus”? Ik kan het er nog niet aan ontdekken 😉

  3. Jezzebel says:

    Mooi, dat je hebt gevonden dat uitgerekend deze schelp met perversus te maken heeft 😉
    .

  4. Hanneke says:

    Mooi…het Naturalis heeft ook een prachtige zee-fossielen verzameling, prachtig!

  5. Ha Ramirezi, jouw wordpress blog ziet er gelikt uit. Heb je de standaard WordPress versie of een met extra’s?

  6. En nu nog een reactie waarbij ik de vinkjes geplaatst heb…

  7. kitty says:

    Dan vraag je je af hoe die schelp zo’n naam verdiend heeft 😉

Geef een reactie

