Dubbelwezens – Groot Dooiermos

Eigenaardige dubbelwezens worden ze genoemd, de korstmossen, een symbiose tussen schimmel en alg. Dit is Groot Dooiermos (Xanthoria parietina), een soort die je veel tegenkomt op bomen en muren.

Deze zag ik vanmiddag op een halve meter afstand tijdens de cappuccino achter in mijn tuin. Mooi uitgelicht door de rap dalende zon.

Van dichtbij bekeken. Want de oude wijsheid van de fotograaf is; als je foto niet mooi is, dan stond je niet dicht genoeg bij je onderwerp.

17 Responses to Dubbelwezens – Groot Dooiermos

  1. Ik was afgelopen week ook volkomen in de ban van mossen en korstmossen. Ook deze heb ik vastgelegd.
    http://www.anderbenik.nl/2011/03/11-veel-yusef-komunyakaa/

    Het is een wereld op zich, die je pas echt gaat bewonderen als je er met je neus inkruipt. Determineren vind ik met name met de schimmels nog vrij moeilijk.

  2. Rob Alberts says:

    Prachtige foto’s!

  3. cor3006 says:

    nog nooit zo gezien en die naam is ook veelzeggend lijkt mij( dat je zulke mooie fotos maakt van iets wat eigenlijk ook bvanuit een ander optiek ook wel lel;ijk kan zijn

  4. de stripman says:

    Prachtige korstmosjes ! Zijn erg gevoelig voor luchtvervuiling heb ik wel eens gehoord. Dan zit het met de luchtkwaiteit in jouw tuin wel snor…;o)

  5. zien en vastleggen, het blijft de kunst,
    je slaagt er regelmatig in die dingen te combineren,
    ook hier
    laatste foto mijn voorkeur

  6. kuifje simon says:

    Prachtig !!!

  7. Jacopone Sr says:

    Schitterende foto’s.
    Bij de overgang naar wordpress was ik je kwijt geraakt. Ik ga je weer volgen.

  8. Maria Trepp says:

    Erg mooi.

    Ben je al naar “Schoonheid in de wetenschap” geweest??

  9. Lasja says:

    mooi, is het ook niet zo dat daar waar korstmossen groeien de buitenlucht relatief schoon/gezond is?

  10. tsjok45 says:

    Verbluffende foto

Geef een reactie

