Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 14)

Waarde cursisten, welkom terug bij uw tuinfilosoof!

Van alle bloemen in de tuinfilosofie is de roos de meest filosofische. Zij toont ons in één seizoen ons hele leven. Van ontluikende knop, jong en nog vol verwachting, via een overrompelende schoonheid en een bestaan in de volle zon, naar de aftakeling en verwelking.

Iedere vrouw wil een roos op haar mooist zijn. Zij willen eruit zien als een roos, zich even gracieus kleden en zo ruiken als een roos. De verleiding zijn in eigen persoon, onweerstaanbaar. Zoals een insect de roos niet kan weerstaan, zwermen de mannen in gedachten om haar heen. Maar mannen wees op uw hoede; naast de schoonheid  bezit de roos venijnige doornen.

De rozen hierboven komen beiden uit the David Austin Rose Collection. Het zijn denk ik de Abraham Darby en de Rosa Mundi; ‘a very showy plant, giving a wonderful effect in the garden’. Meegenomen uit Engeland, want iedereen heeft recht op  zijn eigen afwijking.

37 Responses to Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 14)

  1. Annet says:

    owh wat prrachtig!

    die stekels hebben we nodig voor de dovenetel!

    🙂

  2. geef mij maar een wild roosje:-)

  3. Annet says:

    ja zo komen de praatjes in de wereld,
    arme nette Annette, écht! Zie je toch de dovenetels…..:(

  4. de stripman says:

    Dit zijn wel spectaculaire exemplaren ! Ooit had ik een stokroos op mijn balkon. Deed zijn naam eer aan, een stok met een roos er op. Vond het maar een onooglijk ding…

  5. mooi bespiegelingen, ook in de reacties! Gelukkig interpreteren de filosofen slechts het leven, en veranderen ze het niet

  6. Niko says:

    Rozen een vrouwelijk bloem?
    Hoezo, bestaan er dan mannetjes en vrouwtjes bloemen?
    En zou ja, waarom zou een roos geen man kunnen zijn?

    In afwachting op een antwoord, verblijf ik…

    • ramireziblog says:

      De beginnende cursisten in de tuinfilosofie denken vaak aan de meeldraad en stamper, waardoor een bloem biologisch man en vrouw kan zijn.
      Tuinfilosofisch is de roos echter volledig vrouwelijk… 😀

  7. Jacopone Sr says:

    Ik zie een traantje op de bovenste roos. Heeft de hand die de roos laat zien zich geprikt, of is het het verlangen bij de roos naar de plek waar ze wreed is losgerukt?

  8. Ramirezi says:

    Ze had een zwaar hoofdje en liet het hangen, daar was ze verdrietig over. Ik heb haar even een handje geholpen om weer in het zonlicht te kunnen stralen…

  9. Johan says:

    Gelukkig duurt de vrouwelijke schoonheid iets langer dan één seizoen :-).

  10. Chiel says:

    Altijd tijd voor een mooie roos, jammer dat ik op afstand zo slecht kan tuinieren. In fr. wacht onderhoud, mar ben nu in Dordt.
    Blog door, ook over die leuke soepmuis:-)

  11. Mo says:

    ik ben zwaar benieuwd naar de module Pioenroos!

  12. ik koop nooit rozen, ik vind ze vooral mooi bij de kweker en in het tuincentrum

    • Ramirezi says:

      Heb je dat ook met dames Jan?

      • ja, bij mij thuis zitten ze gauw onder de luis. Nu weet ik wel dat je ze goed moet verzorgen; Ik geef ze regelmatig water en praat tegen ze. Maar ze zegt weinig terug! Ik verdenk de kweker er overigens van dat hij een speciaal soort geheim haarlak heeft, nou ja ik wil ook niet alles weten

  13. Eens met Mo, de pioenroos heeft geen doornen en ruikt overheerlijk. De verwelking is mooier dan die van de roos. (Zie laatste blog van Ina: http://www.anderbenik.nl/2011/06/tweede-leven-van-de-pioen/)

  14. Blewbird says:

    Zulke mooie rozen in Den Helder. Wat een bijzondere stad is dat toch.

  15. Appelvrouw says:

    Ik heb toch zo mijn twijfels over jouw tuinfilosifie over de roos met doornen.
    bij mezelf heb ik nog nooit doornen gevonden, alleen maar stoppels.

  16. Ik kan me niet herinneren ooit een roos geweest te willen zijn.
    Heb ik wat gemist, denk je?
    Verleiding heb ik ook al niks mee. Hmmm.

  17. Ik kan me niet herinneren ooit een roos geweest te willen zijn.
    Heb ik wat gemist, denk je?
    Verleiding heb ik ook al niks mee. Hmmm.
    maar de tweede roos vind ik wel mooi 😉

  18. sprakeloosid says:

    Ik zie al dat dit les veertien is voor gevorderden, maar als de vrouw de roos is, welke rol speelt de man in deze, tuintechnisch gezien?

  19. Ramirezi says:

    Filosofen stellen vragen, maar geven nooit de antwoorden, zelf nadenken, beste cursist… 😀

  20. sprakeloosid says:

    Pfffff, ik geloof dat ik de eerste les gemist heb, een luie cursist

  21. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi;

    Zie ook: Op naar de aftakeling en verwelking

    Groet JdeW.
    http://www.drasties.com/drasties

Geef een reactie

