Oeverzwaluwen en hun jongen

Vlak bij mijn school komt een nieuwbouwwijk, waarvoor de gemeente het terrein alvast met een enorme laag zand heeft opgehoogd. In een wand die daardoor is ontstaan zitten naar ik schat  zo’n 40 paar Oeverzwaluwen (Riparia riparia). Bijzonder hoe die beestjes een kans (de ontstane wand) met zulke grote aantallen weten te vinden.

Vandaag even uitgebreid genoten van alle activiteiten. De ouders vliegen af en aan om de jongen van voedsel te voorzien. Eén van hen was weer voedsel voor een Buizerd (helaas geen foto…). De jongen staan ook op het menu van een stuk of vijf hongerig kijkende Eksters die regelmatig bovenaan de wand zitten. Vanuit het niets zomaar een heel voedselweb. Lastig om deel van uit te maken, heerlijk om naar te kijken.

38 Responses to Oeverzwaluwen en hun jongen

  1. Jacopone Sr says:

    Schitterende serie.

  2. stripman says:

    Prachtig ! Zijn er plannen om ook in toekomst gelegenheid te bieden aan de oeverzwaluwen ? Of is het maar voor 1 seizoen ?

    • Ramirezi says:

      We hebben het er wel eens over gehad, die zou op een andere plek komen. Dit zal waarschijnlijk weer verdwijnen, tenzij ze door de crisis niet meer gaan bouwen…

  3. Blewbird says:

    Maken ze die gaten zelf? Daar zou je toch een nieuwbouwwijk voor tegenhouden? Die staat straks toch maar leeg.

  4. Een mooi gezicht!
    Die open strotjes op foto 7! haha, prachtig.:)

  5. Annet says:

    Ach prachtig….ze vertellen het vast aan elkaar door
    in een voor ons onbekende taal..

    In Huizen waar ik woonde begonnen ze zo’n wand af te graven waar de oeverzwaluwen nestelden..
    Gauw gebeld met het IVN (geloof ik) en ze zijn toen gestopt gelukkig.
    Stond er in de krant: “Het IVN redt zwaluwkolonie”

    Zo gaat dat nou Rami in den wereld:)

  6. fraaie foto’s.
    ja de enigste oplossing is blijvende wanden aanleggen.

  7. Ramirezi says:

    Daar waren volgens mij al plannen voor, nu weten we dus de perfecte plek… Ik zal eens informeren bij de locale KNNV…

  8. Johan says:

    Lijkt me toch een perfecte schuilplaats voor die jonkies.

  9. tomvmarm says:

    Met de Camera + Zoomlens van je zoon ( IK ) worden het natuurlijk super foto’s!
    Leuk Pa ! :’)

  10. Glaswerk says:

    Mooie serie.

    Schitterend om te zien hoe “jaloers” de buurtjes kijken als een van de vogeltjes voer gaat krijgen 😉

  11. die jonkies komen adrem bij me over, ik zie ze instaat een eigen KNNV op te richten

  12. ceesincambodja says:

    Mooie serie Rami.

    Ceesgegroetje

  13. Apiedapie says:

    Bijna een film. Intrigerend die oranje aanvliegplaat. De witte lijnen ontbreken, voor de rest net Schiphol.

  14. Marjelle says:

    Leuk die oeverzwaluw en -zwaluwtjes, Ramirezi. Ik werd tijdens het kijken wel even afgeleid door je soepmuis, hij (zij?) is schattig. 😉

  15. Fokkio says:

    Prachtige beelden!

  16. bert says:

    knap – ik (als stadsmens dan …) zou hier eerder vleermuizen in verwachten …

  17. Burro says:

    Leuke serie foto’s Ik moet ook meer de natuur in. Of ik heb er gewoon geen oog voor.

  18. Niko says:

    Super! Prachtig mooie serie zeg!
    Heb er volop van genoten.

  19. Mo says:

    en ga je straks soep trekken van de nestjes?

  20. Pierra says:

    Het zijn inderdaad geweldige foto’s ! Ook in volle vlucht staan ze er mooi op.

    Nu snap ik waar de naam vandaan komt…

  21. Kati says:

    Prachtig! Wat een schitterende foto’s! Ik ben dól op zwaluwen!

  22. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi

    Zie ook:
    In Den Helder wordt de ene nieuwbouwwijk vervangen door de andere

    Groet JdeW.
    http://www.drasties.com/

  23. Pingback: Oeverzwaluwen in Julianadorp Oost « Ramirezi

  24. Zilvertje says:

    Rami, wat is dit mooi, ik ga nog even terug om te kijken, prachtig. Ja, ik heb het vorige blog dus goed begrepen, nu iets maken dat je dit nabootst en ze elk jaar terug komen. Hoop dat het lukt! Waar zouden ze anders gaan zitten?

Geef een reactie

