De enorme kaken van het Vliegend Hert

Misschien dat van deze foto je nekharen overeind gaan staan?  Je kijkt naar de enorme kaken waaraan het Vliegend Hert (Lucanus cervus) zijn naam dankt

Is de persoon op wiens hand hij zit buitengewoon moedig of niet gehecht aan zijn tien vingers? Dat valt wel mee. De kaken zijn zo groot dat hij er niet veel kwaad meer mee kan doen, hooguit prikken met de stekeltjes aan de binnenkant. Het doet mij een beetje denken aan de Sabeltandtijger die zijn dolktanden nauwelijks kon gebruiken omdat ze dan zouden afbreken. Nee, die enorme kaken hebben een ander belangrijk doel; indruk maken op de vrouwtjes. Die had ik jullie al eerder laten zien en net zoals bij de mensachtigen moet je voor haar kaken wel uitkijken.

De foto’s zijn van Ramidochters vriend Colin en vorige week gemaakt in Duitsland tijdens het fossielen zoeken.

30 Responses to De enorme kaken van het Vliegend Hert

  1. ben geen vliegend hert, maar toch onder de indruk:-)

  2. Hij is wel fashionable met dat aubergine jasje!
    Ik heb hem wel eens op de Brunssummerheide gezien……

  3. P.H.M van de Kletersteeg says:

    Zitten bij mij ook.Ze komen op het balkon, ik zet ze terug in het groen; vind ze wel mooi.
    Je kan ze kopen ingegoten in plexiglas; vind ik sadistisch

  4. Mo says:

    een echte vent:-))

  5. assyke says:

    het lijkt me niet een beessie wat je graag in grote
    groepen tegenkomt:)

  6. selmasalo says:

    Jaloersmakende foto’s, schitterend (dier)!

  7. Annet says:

    Het lijkt hier op een zeemonster
    maar hij is prachtig!

  8. de stripman says:

    Dat is een heel mooi torretje…;o)

    Helaas nog nooit in levende lijve ontmoet…

  9. cor3306 says:

    lekkerdiertje dat je niet te veel op je weg moet tegenkomen, eentje om om bizar van te dromen; geef mij maar een duifje

  10. Dit is nou nog eens met recht een geweldig mooie foto. En het is sowieso al heel bijzonder om zo’n beest te treffen.

  11. bart says:

    Hij slaagt er toch maar mooi in om ook de lezers te imponeren… 🙂

  12. lebonton says:

    wow, wat een beest.

  13. Indrukwekkend beestje, Rami! Ik heb die helaas niet in Nederland tegengekomen….
    Hier in Brazilië heb ik wel enkele vliegende ‘monsters’ tegengekomen, die dusdanig veel herrie maken met de vleugels, dat het op het geluid van een modelvliegtuigje lijkt. Deze monstertjes hebben een soort hobby om herhaaldelijk te crashen op lichtbronnen….

  14. Aad Verbaast says:

    Zou ik vrouw zijn en tor dan zou ik er ook meteen voor vallen natuurlijk. Indrukwekkende bakkes!

  15. kuifjesimon says:

    Kwam ze ook tegen in de Creuse in Frankrijk. Ben momenteel beetje insecten af, sinds ik een paar weken geleden flink gebeten ben door een daas, nog steeds last van.

  16. Jacopone Sr says:

    Je ziet het zo: die kaken zijn om te omarmen, bij vrouwtjes om dat te verhinderen (mochten ze dat willen).

  17. …tijdens het fossielen zoeken. Als ik nog eens een nieuwe hobby van node heb, dan is dat een goede kandidaat.

  18. Aline says:

    Jeetje, wat heb je die er mooi opgezet zeg…

Geef een reactie

