Haaientanden zoeken in Brabant

Zaterdag mocht ik mee met Ramidochter en haar vriend om een dagje haaientanden te jagen in Brabant. Daar was ik te gast bij de Werkgroep voor Tertiaire en Kwartaire geologie, die nog een behoorlijke bult sediment hadden afkomstig uit de recreatieplas de Kuilen bij Langeboom. Dat materiaal lag op het terrein van het Oertijdmuseum De Groene Poort. Met een pomp werd een eigen spoelplaats gemaakt en al snel was iedereen aan het zeven. Behoorlijk zwaar werk, voor mijn rug althans, maar we hadden al snel een leuke werkverdeling waarbij ik me volledig op het uitzoeken van het materiaal kon werpen. Het was gezellig en tegelijkertijd was er ook nog zoiets als een wedstrijd element. Iedereen wil toch graag die fantastische haaientand of schelp van de dag scoren.

Zelf ging ik zeer tevreden naar huis met onder andere huidstekels van een Rog, mooie schelpen en vooral haaientanden van Carcharidae, Notoringus primigenius, Cosmopolitoclus hastalis en Isurus eshiri. Het eerste handje hieronder is van mij, maar ik laat ook nog wat moois zien dat anderen hebben gevonden, zoals de allergrootste haaientand van de dag, met een euro centje ernaast. Denk de opengesperde muil er gerust omheen.

Haaientanden vind je ook in Zeeland.

7 Responses to Haaientanden zoeken in Brabant

  1. Mo says:

    als ik had geweten dat je in Boxtel was, was ik even op de fiets langsgekomen!

  2. Annet says:

    Interessant tot op het bot! 😉

  3. timmerark says:

    Geweldig. Jaloersmakend.

  4. Lijkt me een heerlijk dagje uit te zijn geweest.

Geef een reactie

