Geelgerande waterroofkever

In het Zwanenwater ben ik al eens de engerling van de Grote Spinnende Watertor tegengekomen, dus vorig weekend dacht ik even ook het imago aan te treffen. Altijd leuk voor op het blog.

Het bleek echter het vrouwtje van de Gewone geelrand (Dytiscus marginalis). Deze kleine tankjes  zijn echte vechtersbazen, die zo ongeveer alles aanvallen dat langskomt, inclusief salamanders, kikkers en zelfs vissen. Mijn vingers heb ik er maar niet aan gewaagd.

Op dit ogenblik te bewonderen in de poeltjes die gegraven zijn voor de Blonde d’Aquitaines.

10 Responses to Geelgerande waterroofkever

  1. prachtige foto’s, herinnert me aan mijn kindertijd toen ik tijdloos op een duiker in de sloot lag en omlaag keek wat er allemaal leefde en bewoog in de magische onderwater wereld.

  2. Annet says:

    Ja deze boef was één van de eerste bezoekers van de vijver hier…had net kikkerdril uitgezet…een gespreide vijver…en toch kwamen er nog kikkers van…..

  3. solidianne says:

    Kijken en dan zoiets zien en vastleggen, wat mooi!

  4. Selma says:

    Mooie kleuren, en leuk blog.
    Moet eigenlijk altijd lachen om de projecties die uit dierennamen spreken:
    roofkever, engerling…
    Aan onschuldige dieren gegeven door de engste rover aller tijden, de mens.

    • ramireziblog says:

      Andersom werkt het gelukkig ook, ik weet nog wel een paar scheldwoorden voor mensen die op beesten zijn gebaseerd…

      • Selma says:

        Even hoopte ik dat jij me in ging wijden in de dierentaal,
        dus hoe een kever of een larf scheldt op een mens.

        Maar ik begrijp dat je nu aan dubbele projectie doet!!

        Dus: eerst bedenken mensen iets rottigs over een dier,
        bijvoorbeeld dat een ezel dom is of een varken vet en vies,
        en dan gaan ze een mens ‘uitschelden’ voor ezel of varken.

        Ramirez toch.

Geef een reactie

