Wonderlijke paddenstoelen

Sprookjes zitten vol met paddenstoelen, maar dat zijn van die gewone, rood met witte stippen. Nee, dan deze, door Ramivriend Colin gefotografeerd op het Sleenerzand. Hallucinerend mooie blauwe paddenstoelen waarvan de exacte naam mij een raadsel is, Gele Trilzwammen (Tremella mesenterica), een buitenaards Kleverig Koraalzwammetje (Calocera viscosa) en een Geweizwam (Xylaria hypoxylon). Ik zet ze samen met nog wat gewone modellen op het blog, om niet helemaal de kluts kwijt te raken.

22 Responses to Wonderlijke paddenstoelen

  1. Ja, soms realiseer je je niet dat het paddenstoelen zijn…Ga straks weer het Franse bos in en hoop veel moois te zien. Met plezier bekeken!

  2. prachtige foto’s.
    De blauwe kon wel het broertje van de violette gordijnzwam zijn, zoveel lijkt hij er op, behalve de kleur dan.

  3. Alet Oosterhof says:

    Geweldig om te zien wat de natuur ons biedt met kleur!

  4. Ik weet zeker dat de eerste de amethistzwam (Laccaria amethystina) is die kunnen ook bijna blauwpaars overkomen. Zeker op de foto. Bovendien komen ze veel in het gebied voor.

    De gewone modellen zijn hoogstwaarschijnlijk Mycena’s, waarbij ik bij de tweede naar helmmycena neig. Maar zonder meer kenmerken zijn ze eigenlijk niet te determineren.

  5. 100 woorden says:

    Die paarsblauwe zijn wel de mooiste, net of ze van een andere wereld komen.

  6. Aad Verbaast says:

    Prachtige foto’s. Ze spatten van het scherm af.
    Altijd weer leuk om die wonderlijke namen te lezen van paddenstoelen. .

  7. solidianne says:

    Ik denk dat die blauwe paddenstoelen wat donkerder verkleurde rodekoolzwammen zijn maar erg mooi. Alles.

  8. ramireziblog says:

    @Ina en Solidianne; grappig want de Rodekoolzwam had ik ook al onder het linkje staan, deze was echter zo veel meer blauw dat ik dacht dat het een andere soort was…
    @Antoinette; dank voor het meedenken 🙂

  9. helena says:

    mooie foto’s!
    Ik heb die paarsblauwe zwammetjes laatst ook ergens gefotografeerd, ze zijn erg klein en vallen nauwelijks op. Ze stonden op het mos en je kon ze pas zien als je echt op het mos zelf ging kijken. Dacht zelf na zoeken ook dat het een amethistzwam moest zijn…

    zie bv deze foto https://lh5.googleusercontent.com/-rbYx4kMZS04/UHc1wLvJtEI/AAAAAAADgbg/-2h27DJGOao/s720/DSC_0268.JPG
    zou dat dezelfde soort zijn?

  10. ramireziblog says:

    Lijkt mij wel Helena, ze zijn schat ik 5 tot 10 cm

  11. kuifjesimon says:

    PRACHTIG … in hoofdletters dus

  12. Colin says:

    Leuk blog Arno,

    Hoorde van Marijke ook jou gedachten bij de bovenste afgbeelding. Ook wij zijn sterk geneigd naar de Violette satijnzwam (Entoloma euchroum) . De Amethistzwam is op zich geen gekke gedachte, maar deze wijkt flink af van deze exemplaren. Dat is misschien niet helemaal duidelijk op deze foto. Vooral de bovenzijde van de hoed is kenmerkend anders, vooral in het centrum. Tevens is de steel typerend voor satijnzwammen. Verhoudingsgewijs kloppen de verhoudingen ook niet met de Amethistzwam. Dus voorzichtig zeg ik:

    Violette satijnzwam.

    • ramireziblog says:

      Ik vond nog een extra paddenstoelen gidsje in mijn boekenkast, maar nogal oud en verkleurd, dus ik weet niet of die uitkomst gaat brengen…

      • Colin says:

        Wie weet! De beste gids beschrijft, bij mijn weten, rond de 1000 soorten. Zal voor de meest algemene soorten wel te doen zijn. Maar gezien er rond de 3500 a 4000 soorten in Nederland voorkomen. Volgens mij moet je dan weer in Duitse literatuur spitten. Dus een echt goede determinatie is bij de moeilijkere soorten niet voor de amateur (Lees: Colin) weggelegd.

  13. JdeW says:

    Hi Colin Ramirezi.

    Zie ook:

    Bedenk eens een mooie kop mensen.

    Groet JdeW.

  14. marijn23 says:

    Fantastisch. Mooie foto’s. Mijn kinderen zoeken altijd de kabouters bij paddestoelen. En ze claimen regelmatig er een gezien te hebben.

Geef een reactie

