Voor eeuwig in een aquarium

Diepzeemonsters overleven het meestal niet als ze naar de oppervlakte worden gehaald. Zonde, want juist die zijn vaak buitenaards om te zien, inclusief lichtgevende orgaantjes. Dan maar op sterk water. Zo zit je op een kilometer diepte, zo ben je voor eeuwig in een aquarium tentoongesteld.

Het bovenste monstertje is een draakvisachtige (Stomias boa), met onder zijn kin een tentakeltje waaraan zijn lantaarntje hangt.

Nummer twee is een vrouwtje van de Voetbalvis (Himantolophus groenlandicus) . Nu zou ik iets over dat leuke hengeltje kunnen vertellen, maar dat doe ik niet. Want het verschil tussen man en vrouw vind ik leuker; het zompige vrouwtje kan wel 60 centimeter groot worden, terwijl het mannetje niet groter wordt dan 4 centimeter. Bijzonder toch?

De laatste, de Trekkervis (Balistes capriscus)  is er voor het mooie bijgezet, dat is niet zo’n diepganger denk ik, want er zijn zelfs exemplaren van gezien in de Oosterschelde.

Allemaal gevangen in het Natural history museum in Dublin.

5 Responses to Voor eeuwig in een aquarium

  1. Vooral die tweede vind ik monsterachtig mooi.

  2. Rob Alberts says:

    Ik eet geen maatjes meer.
    Maar dit lijkt wel een mooie uitdaging om smakelijk te bereiden ….
    Natuurvriendelijke groet

  3. Marleen says:

    Misschien zijn ze wel gefilmd op die diepte, wanneer ze nog levend en mooi zijn. Er is een film op youtube ‘Aliens of the Deep’ van James Cameron. Daar zijn ze vast levend te zien.

Geef een reactie

