Waar vind je de Rietgors?

Rietgors 01

Waar vind je de Rietgors ? Dat lijkt een makkelijk te beantwoorden vraag. Kijk maar naar de foto’s van Colin, hoor ik jullie al zeggen; duidelijk de Rietgors (Emberiza schoeniclus) in het riet.

Als je het wat ruimer bekijkt zou je de biotoop kunnen noemen en uitkomen op plassen, rietland, hoogveen en moeras.

Maar voor mij is het fascinerende aan vogels dat ze ondanks hun fragiele bouw enorme verspreidingsgebieden kunnen hebben. Deze kleine rietbewoner komt voor van Europa tot aan Japan, van de Middellandse Zee tot in het hoge  Noorden.

Misschien had ik beter kunnen vragen waar je ‘m niet vindt.

Rietgors 02

10 Responses to Waar vind je de Rietgors?

  1. Hoorde je mij niet zeggen dat je ze in het riet vindt:)

    Ze zullen hier nu ook wel zijn, zie mijn Facebook…..ik kan de foto’s hier niet doorgeven….

  2. Zilvertje says:

    Foto twee is prachtig. Dat zo een klein ding dat allemaal kan.

  3. stripman says:

    Heel mooi ! Op mijn balkon vind je hem in ieder geval niet…;o)

  4. Selma says:

    Hij heeft het koud!!
    Rietgorzen zie ik zelden, maar als het weer mooi weer wordt, hoor ik ze des te vaker, terwijl ik langs met riet begroeide wateren fiets.

  5. Gerben says:

    …bij van Haaren, Sacha of Scapino?

  6. draverblog says:

    De beste wensen en een goed vogeljaar in 2013

  7. Apiedapie says:

    Of wat vind je van de rietgors? Niet veel, ik heb nog nooit over het dier nagedacht. Kun je nagaan. Maar nu wel. Vergeleken met een mus vind ik hem wel stoer, een echt outdoor type. Is dat wat?

Geef een reactie

