Resultaten tuinvogeltelling 2013

Kramsvogel 2013-2

Vanochtend druk geweest met de tuinvogeltelling 2013. Alleen kwam ik er al vrij snel achter dat de resultaten uit mijn tuintje in Julianadorp niet al te serieus genomen moeten worden. Wij hadden namelijk een Kramsvogel (Turdus pilaris) op bezoek die gedurende de telling alle andere vogels op ruime afstand hield. Duidelijk een liefhebber van de neergelegde appeltjes. Hoewel, na verloop van tijd ontdekten we dat de agressie zich vooral op Merels richtte. Tortelduiven en een Heggemus riepen geen enkele reactie op bij deze koning in onze tuin. Maar elke Merel werd direct aangevallen.

Uiteindelijk kwamen we op het volgende lijstje uit na een half uur; Vlaamse Gaai, Tortelduif, Koolmees, Kramsvogel, Merel, Roodborstje, Koolmees.

Net te laat waren de Heggemus, Spreeuw en Pimpelmees.

Dit waren de aardigste plaatjes.

Merel 2013-2 Kramsvogel 2013-1 Kramsvogel 2013-3 Merel 2013-1 Roodborstje 2013-1 Spreeuw 2013-1

29 Responses to Resultaten tuinvogeltelling 2013

  1. Marleen says:

    De spreeuw is een mooie vogel, maar hier is hij schitterend met de lichte randjes aan de veren.

  2. ha Ramirezi, leuk he! Ik woon nu ook ergens waar ik heel veel vogels zie. Heb een speciale vogeltjesboom vlak bij het raam staan. Ik zie nu vogels die ik mijn leven lang nog niet in het echt gezien had. Zoals: boomklever, kwikstaartjes, grote bonte specht (mooi!) en nog wel enkele die ik nog niet thuis kan brengen 🙂 Nu nog zulke mooie foto’s ervan maken als jij.

  3. bert says:

    mooi volk daar in de tuin!
    in de tuin in Vogelwaarde (Zeeuws Vlaanderen, mijn 2de thuis …) komen heel veel fazanten – een soort van safe-aria tegen de jagers … dat zou de telling ook een beetje anders maken …

  4. Aad Verbaast says:

    Prachtige plaatjes!
    Bijzonder die kramsvogel. Best zeldzaam begrijp ik.

  5. stripman says:

    Mooi werk ! En prachtige foto’s ! Er zitten soorten bij die ik morgen wel niet zal zien, maar misschien zal dat andersom ook wel zo zijn. Hoewel ik al blij ben met een vogel of 5…;o)

  6. Appelvrouw says:

    Merels zijn ook niet voor de poes, het is maar de vraag of die niet de agressie uitlokt.
    Hier jagen merels altijd kleine vogels weg. Maar ik hoor ze graag zingen, dus ik zeg niets.

    Mooie kramsvogel, nooit gezien.

  7. Ilona says:

    Ha Ramirezi!

    Prachtige foto’s weer.

    Die tuinvogeltelling mag maar een halfuur. Dat vind ik jammer. Zo kan je nooit doorgeven welke bijzondere vogels er nog meer op bezoek komen. Het zijn er nogal wat, hier aan de rand van het bos. De vogels die je opsomt, zijn hier ook te vinden.

    Inderdaad ,Appelvrouw, die merels zijn druk bezig met verjagen, maar dan hun soortgenootjes. Ondertussen zaten twee vinken lekker te eten.
    Ooit een kramsvogel gehad omdat ik een overgebleven appelflapgoudreneit had neergelegd. Ook hij was alleen maar bezig met verjagen. Domdom.

    Uurtje geleden het winterkoninkje gespot.
    Spreeuw heb ik sinds twee jaar niet meer gezien.
    Maar die hadden toen een koolmeeshuisje ingepikt toen het lente was. Wist niet wat ik zag, toen er eentje zich met z’n ‘ellebogen’ eruit wurmde. Later scheten ze de hele boel onder, dus hopelijk voor hen zijn ze alleen maar verhuisd.

  8. draverblog says:

    Zelfde ervaring bij ons in de tuin met de Kramsvogel.Toch leuk
    aantal.

  9. Pingback: Vechten om een appeltje voor de dorst « Ramirezi

  10. práchtig! Ik heb hier een koppel duiven, wat merels, mussen en meesjes die nog heel wat bessen kunnen snoepen. Maar de vogelvriendelijke pinda’s hangen er ook mooi bij.

  11. cor3306 says:

    hardstikke mooi Ramirezi ik ben jaloers; bij mij in de tuin alleen een Winterkoninkje als specialguest

  12. rené louman says:

    Prachtig in beeld gebracht zeg!!!

  13. Apiedapie says:

    Prachtige natuurplaten, en gewoon in de tuin. Een merel kan net zo mooi zijn als de meest exotische vogel, als je er maar oog voor hebt (en een beetje kunt fotograferen), zoals jij. (en zoals ik natuurlijk, maar ja, mijn natuurfoto’s zijn een klasse apart, in alle bescheidenheid).

Geef een reactie

