Roerdomp op ijs

Roerdomp op ijs

Gehoord heb ik ‘m weleens; een prachtig laag geluid dat volgens mij nog het meest lijkt op het slaan op een enorme Afrikaanse drum. Maar dan wel met het velletje slap gespannen.

Gezien heb ik de Roerdomp  (Botaurus stellaris) helaas nog nooit. Dat is niet zo gek, want het is een uiterst schaarse broedvogel, die dankzij z’n schutkleur en gedrag ook nog eens vrijwel onzichtbaar is tussen het riet. Hij kan daar met z’n snavel omhoog uren roerloos blijven staan.

Deze foto is in Petten gemaakt, aan de achterkant van basisschool de Springschans. Onder omstandigheden die de Roerdomp ineens zichtbaar maken. Door het ijs gedwongen om het veilige riet te verlaten, op weg naar een wak in het ijs.

Met dank aan Ron en Joke voor de foto.

10 Responses to Roerdomp op ijs

  1. Aad Verbaast says:

    Geweldige foto. Zocht even om het speciale geluid van deze vogel (mannetje dan) te vinden op internet Viel niet mee! Vond het wel op de app: tjilp!+ bijzonder.. (aanrader trouwens die app)

  2. Selma says:

    Dat zou ik ook heel graag eens willen, een roerdomp zien (of horen)!
    Mijn favoriete vogelfotograaf Adri de Groot maakte er een paar series van:

    http://www.vogeldagboek.nl/node/721

    (Nog meer roerdompen te vinden op zijn blog)

  3. kitty says:

    een mooi beestje!

  4. Arjan Fernhout says:

    Ah, je hebt hem/haar gevonden (zie je blog ooit over ooievaars in Zalk) Schitterend. Wat een klauwen, zeg. Waar is dat goed voor?

    • ramireziblog says:

      Leuk dat je dat nog wist arjan, maar lees nog eens goed mijn verhaaltje, want mijn wens staat nog steeds.., En die klauwen laten mij altijd zien dat niet alle dinosauriërs zijn uitgestorven…

  5. natuurfreak says:

    Wat een knappe foto van de roerdomp

Geef een reactie

