Zilvervisje, Papiervisje of Ovenvisje in ‘Tussen Kunst en Kitsch’?

Papiervisje in glas 02

Afgelopen week zag ik een aflevering van ‘Tussen Kunst en Kitsch’, waarbij een keurige mevrouw trots haar antieke voorwerpen uit een kartonnen doos tilde. Daarbij zag ik duidelijk een Zilvervisje, Papiervisje of Ovenvisje wegrennen. Altijd geinig om te zien dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Maar welke was het nu precies? Dat is niet zo heel moeilijk. De Zilvervisjes komen vooral voor in vochtige ruimten, denk aan het toilet, de douche of de kelder. Ze hebben drie staarten of achtersprieten die niet opvallend lang zijn. De Ovenvisjes komen veel minder voor in woningen, maar vooral in bakkerijen of op warme plekken. Ze houden het meeste van temperaturen rond de 37 graden. Hun achtersprieten zijn wel lang.

Tot slot zijn er nog de Papiervisjes of Boekenvisjes. Deze hebben ook hele lange achtersprieten, maar komen veel meer voor in woningen, want zij houden van een warme en droge omgeving. Overeenkomstig hun bijnaam houden ze van boeken, maar ook behang of karton vinden ze smakelijk. Conclusie – het zal wel een Papiervisje zijn geweest, net zoals het exemplaar op de foto’s – in een glas van Ikea gevangen omdat hij bij mij aan het plafond hing. Dat moet wel uit protest zijn omdat ik sinds kort geen behang meer heb in mijn woning. Verwijderd voordat ze het helemaal op hadden.

Papiervisje 03 Papiervisje in glas 01

13 Responses to Zilvervisje, Papiervisje of Ovenvisje in ‘Tussen Kunst en Kitsch’?

  1. Is geen probleem
    is een gave…

    Op de flat waren ze
    hier nog nooit gezien

    Weer andere rakkers!

  2. stripman says:

    Grappig, die visjes op het droge…;o)

  3. Selma says:

    Ik heb ze in huis zolang ik me kan herinneren.
    Ze peuzelen wat aan boeken die ik nooit lees.
    Ooit hoorde ik dat ze wel 20 jaar oud konden worden, en toen begon ik me meteen aan ze te hechten. Vind het gezellig om er eentje weg te zien schieten als het oud papier de deur uit gaat.
    Aan de huisspinnen ben ik ook zeer gehecht.
    Maar de motten, die hoe ik mijn kleren en ander goed ook was en lucht, en hun stiekeme coconnetjes platdruk, die blijven ook, tot mijn verdriet.

  4. annevellinga says:

    haarscherp, zo scherp heb ik ze in het echt nog niet gezien; ik vraag me nu wel af wat die beestjes zijn die ik wel eens zie 😉

  5. Soli says:

    In mijn vroegere woning had ik zilvervisjes, ze waren een gegeven maar die waren een stuk kleiner en minder toeschietelijk dan die van jou 🙂 Apart om ze zo dichtbij te zien.

  6. AreyouShir? says:

    De zilvervisjes zijn in mijn huis een veelgeziene (niet graag!) gast. Af en toe zit er zelfs 1 in mijn glas met drinken die ik wat te lang heb laten staan, altijd leuk als je dan een slokje wilt nemen… Gelukkig vinden mijn katten het ook leuke speeltjes.

  7. Ik krijg er altijd de kriebels van…

  8. Appelvrouw says:

    Mijn huis barst er van (figuurlijk mag ik hopen).
    Al het onbehandelde hout vinden ze zalig, en dat is mijn dak en al het beschot, ook de ikea-bank van ManB is een geliefde voedselbron. Kartonnen dozen heb ik zoveel mogelijk vervangen door geverfd hout of plastic.
    Nu maar hopen dat mijn fotoboeken niet al te lekker zijn.
    Ik heb niet zo’n hechtingsdrang bij deze vreetbeesten.

Geef een reactie

