Oogkleuren van de Uil

Oehoe ogen 01

Als je iets leest over uilenogen dan gaat het al snel over hun enorme lichtgevoeligheid. Maar vandaag werden mijn ogen pas echt geopend, door een opmerking van de Valkenier die bij ons op school een demonstratie gaf. Iedere uil die hij had laten zien had een andere oogkleur, met de Oehoe (Bubo bubo) als allermooiste. Voor de grap heb ik even gekeken of er puur op de kleur van de iris te determineren valt, maar dat is dus iets teveel gevraagd.

Bosuil – zwart

Dwerguil – geel

Kerkuil – zwart

Oehoe – fel oranjerood

Ransuil – oranje

Ruigpootuil – geel

Sneeuwuil – geel

Sperweruil – geel

Steenuil – geel

Velduil – geel

6 Responses to Oogkleuren van de Uil

  1. ik vind de sneeuwuil erg mooi met de witte veren en kleurige ogen 🙂

  2. Blewbird says:

    Dank, ik zal opletten als er een overvliegt :-). Prachtfoto!

  3. stripman says:

    Ze zijn allemaal prachtig !

  4. Wout says:

    Interessante wetenswaardigheden, heb een link op mijn blog gezet.
    Groet, Wout

  5. Aad Verbaast says:

    Heeft hij ook verteld waarom ze een andere kleur hebben? Kan Darwin nog wel eens een kluif aan hebben om dat te verklaren 😉

Geef een reactie

