Aardmuis, niet voor de poes

Aardmuis 03

De buurvrouw aan de lijn, haar poes heeft een donker muisje gevangen, een héél ander beestje dan waarmee de katten normaal binnen komen. Of ik even wil komen kijken en helpen bij het zoeken naar een goed plekje om hem terug te zetten. Hij of zij mankeert namelijk verder niets en heeft om dat te bewijzen zojuist een flink stuk krentenbol soldaat gemaakt.

Het is een prachtig beestje, met een opvallend kort staartje, een beetje ruige donkere pels aan de bovenkant, met een lichtere buikzijde. In tegenstelling tot de Veldmuis heeft deze haren in zijn oren.

Zelf had ik ook nog nooit een Aardmuis (Microtus agrestis) in levende lijve gezien, ook op waarneming.nl zie ik maar enkele waarnemingen in onze regio. Hetgeen in onze tuin trouwens ruim wordt gecompenseerd met een flinke hoeveelheid Huismuizen en  Soepmuizen.

alle zoogdieren

Aardmuis 04 Aardmuis 01 Aardmuis 02

17 Responses to Aardmuis, niet voor de poes

  1. Prachtig beestje, hele mooie vangst weer.

  2. juist, een fotogeniek dier.

  3. Soli says:

    Mooi! Een sterk hartje. De meeste sterven van de schrik. En fijn dat hij je niet beet ☺

  4. Rebelse Huisvrouw says:

    Via de OBA kwam ik even hier terecht en ik moet zeggen: dit is een schattig beestje! (Hoewel ik niet zeker weet of ik dit in mijn keuken wil aantreffen 😉 )
    Leuke foto’s!

  5. Blewbird says:

    Aaaah, schattig! Als je krentenbol eet, moet wel alles in orde zijn.

  6. ramireziblog says:

    Ja, of een boterham met pindakaas natuurlijk. ?.

  7. Appelvrouw says:

    Als hij over een week nog leeft is hij niet gebeten door de kat.

  8. Tante Til says:

    Wat een schatje! En leuk dat het een soort is die je nog nooit had gezien.

  9. Burro says:

    Ik schaam me, als schoolmeester zijnde. Nog nooit van gehoord! Erg hè!

  10. JdeW says:

    Hi Ramirezi.

    Zie ook:
    Bedenk eens een mooie kop mensen

    Bedankt!

    Groet JdeW.

  11. BatZone.org says:

    Hi Ramirez,
    Ik zie nu pas deze foto’s, fantastich. Volgens mij is het geen aardmuis maar een melanistische (zwartgekleurde) veldmuis. De zeer korte staart en relatief grote oren wijzen daar op. De vacht lijkt iets te ruw voor veldmuis maar misschien heb je de muis teveel tegen de haren ingestreken en ziet hij er daarom een beetje ruig uit 😉
    Melanisme bij woelmuizen is best bijzonder.
    Vriendelijke groet,
    Richard Witte

  12. BatZone.org says:

    Hi Ramirez,
    Vorige reactie te snel geschreven en niet goed gekeken. Bij nader inzien heb je waarschijnlijk toch gelijk met je aardmuis: ruwe vacht, staartlengte en haren bij de oren –> aardmuis. Maar wat blijft is dat melanisme bij woelmuizen zeldzaam is waardoor dit bijzondere foto’s zijn.Prachtig.
    Vriendelijke groet,
    Richard

Geef een reactie

