Ruggenzwemmer

Ruggenzwemmer

Helaas, het is een goed jaar voor algen in mijn kleine vijvertje – mogelijk door het mooie weer. Zojuist dus maar weer de draadalgen geoogst, dat doe ik één keer per week. Als bijvangst zat dit schattige Ruggenzwemmertje in mijn netje. In het water zag ik hem al regelmatig, lekker rondzwemmend op zijn rug. Het ziet er wat onbeholpen uit, dat peddelen met die lange, met zwemharen bezette achterpoten. Op mijn hand blijkt hij nogal springerig; een springboon met pootjes.

18 Responses to Ruggenzwemmer

  1. Ik vind ze onvoorstelbaar eng, en op mijn hand komen ze echt niet te zitten. Maar zo op de macro zit het allemaal zo ingenieus en vernuftig in elkaar dat er een hevig conflict tussen aandachtige interesse en weerzin ontstaat. Kán dat eigenlijk wel…? 😉

  2. Appelvrouw says:

    Zo springerig als ie is, je hebt hem wel vastgelegd! toch niet eerst opgeprikt met een speld?

    Eet je die algen? of is dat niet zo lekker als zeewier (vind ik heerlijk).

  3. stripman says:

    Mooi beestje! Toch ook wel gestroomlijnd…;o)

  4. Marleen says:

    Net als eenden. Zo elegant als hij is op het water, zo onbeholpen ziet het hij er uit op het droge.
    Prachtige foto.

  5. Dauw says:

    Prachtig in beeld gebracht.
    Ik laat het algenprobleem in mijn vijver(tje) door slakken oplossen. Heel efficiënte beestjes zijn dat.

  6. Zilvertje says:

    Wat mooi en die grote rode bollen, zijn dat ogen, of is het iets anders?

    Aparte poten, dan moet je denk ik wel op je rug zwemmen.

  7. Fenny says:

    Niet te dichtbij please, op de foto mag.

  8. Mooi beestje met die glanzende oogjes.
    Aan het begin van de zomer hadden we hier – zoals vrijwel elk jaar – ook even last van algen in de vijver, maar m.b.v. het luchtpompje hebben we de strijd weer weten te winnen.

  9. Ik zag zojuist het journaal. De Zwembond gaat de borstcrawl promoten. Misschien dat dit beestje volgend jaar heel anders zwemt…

    Gr. Henk

  10. Soli says:

    Nooit gezien. Wat een pracht.
    En ook mooi gefotografeerd.

Geef een reactie

