Spechtinktzwam: zwart met witte stippen

Spechtinktzwam 01

Twee weken terug liep ik samen met een ‘paddenstoelenexpert’ door een bos in Luxemburg. Toen we deze paddenstoel ontdekten wist hij gelijk wat het was; een Panteramaniet  (Amanita pantherina). Dat nam ik gezien het uiterlijk direct aan, want ik zie dan al snel de panter eromheen. Daar had ik een aardig blogje over gemaakt, maar dat stond er nog maar net op toen ik te horen kreeg dat de determinatie er helemaal naast zat. Dat het mogelijk een Geschubde inktzwam (Coprinus comatus) was, maar in ieder geval géén panterachtig wezen. Verdorie, snel van het blog dat ding en op onderzoek uit. Sorry Stripman en Jack – want jullie hadden al gereageerd.

In mijn paddenstoelengidsje staat hij echt niet, maar uiteindelijk bleek het na een helse zoektocht op het alles wetende internet een Spechtinktzwam (Coprinopsis picaceaAgaricus picaceusCoprinus picaceus) te zijn.

Blij dat ik het weet.

Spechtinktzwam 02

29 Responses to Spechtinktzwam: zwart met witte stippen

  1. We hebben dezelfde fantasieën, Arno. Ik zie het ding zo voor me, terwijl het een gat in een boom hakt. 🙂

  2. stripman says:

    Veel betere naam ook ! Er komen in ons land helemaal geen panters voor…;o)

  3. Lijkt wat op de veren van een bonte specht:-)

  4. Zilvertje says:

    Apart, ik dacht aan een tijger mug.

  5. Ik vind ‘m in ieder geval heel erg mooi!

  6. Zwart met witte stippen … ’t is weer eens wat anders, maar mooi is hij zeker!

  7. En nou moet ik het geloven:-) Ik zal gauw eens zoeken , maar mooi is ie en nooooit gezien:-)

  8. Ja, verdomd, maar best een klein hoedje…

  9. Fenny says:

    Wel heel bijzonder en mooi!

  10. martin says:

    Dat vergeet je dus nooit meer. Toch vind ik deze naam ook niet best. Wel eens zo’n specht gezien?

  11. Prachtig hoe paddestoelen altijd mooie verhalen brengen.
    Mooie foto.
    Vriendelijke vakantiegroet,

  12. svara says:

    wat mooooi!
    nog nooit gezien

  13. EJW says:

    Mooi, ook die ringen aan de rand.

  14. ezelgedachten says:

    Nog nooit gezien en nog nooit van gehoord. Wel erg mooi.

  15. Corline says:

    Een prachtig herfsthoedje!

  16. Glencora says:

    Zou het eerder een spreeuwinktzwam noemen, hihi!
    Het ziet er op de één of andere manier wel aaibaar uit…

  17. Terug in de tijd bladerend op jouw blog komt er ook met deze paddestoel een vogel voorbij op jouw blog.
    Met deze verlengde herfst kijk ik vooral uit naar een vroeg voorjaar.
    Of krijgen we eerst een korte strenge winter?

    Wat zeggen de vogels boven jouw hoofd?

    Vriendelijke groet

Geef een reactie

