Pieterpad: Schoonloo – Sleen

Goh, al weer de 1, 2, 3, 4, 5, 6e etappe, als we goed kijken zien we de Pietersberg al liggen. Het begint in ieder geval goed, Tom frunnikt al vrij snel een gelukshoefijzer uit de grond; daar moet hij nog wel een kilometertje of 23 mee rondlopen.

De Schotse Hooglanders komen tegenwoordig meer voor buiten Schotland dan er binnen. Toch brengen ze weer herinneringen boven aan een geliefde vakantiebestemming.

Op de één of andere manier vind ik deze etappe meer van hetzelfde. Het zijn steeds lange stukken rechtdoor. Dat loopt wel lekker weg trouwens, je hoeft niet bang te zijn om op dit stuk verkeerd te lopen. Een kunstenaar probeert het toch nog een beetje aantrekkelijk te maken, denk ik.

Mmm, nog net niet op de helft, als ik het even snel uitreken.

Onderweg krijgen we een bui op ons dak. Niet zo maar ééntje – het onweert er flink bij en er vallen nog even hagelstenen ook. Gelukkig hebben we op alles gerekend; we hebben regenjassen maar die liggen nog in de caravan en drie paraplu’s die in de auto zijn achtergebleven.

Even ontstaat er een discussie of we wel onder de bomen moeten schuilen bij onweer. Volgens mijn kansberekening moet dat kunnen in een bos; met zoveel bomen zou het wel heel toevallig zijn als de bliksem inslaat in jouw schuilboom.

Dus duiken we onder een flinke denneboom.

Zodra het weer wat opklaart lopen we verder. Nog geen vijftig meter van onze schuilplaats komen we deze Lariks tegen. Volgens een briefje van de boswachter in 2007 getroffen door de bliksem, waarbij het water in de vaatbundels verdampte en de boom explodeerde. Je ziet nog mooi dat die vaatbundels spiraalsgewijs omhoog liepen.

Mijn kansberekening krijgt nu een heel aparte beoordeling door de rest van de familie.

Gelukkig hadden we ons hoefijzer.

Dit monument is voor Toos en Bertje, die het oorspronkelijke Pieterpad hebben uitgestippeld.

Dit is deze meivakantie onze langste etappe, maar we lopen hem met de minste moeite. Voor dat we het weten zijn we al weer in Sleen, een prachtig en sfeervol dorpje. We nemen ons voor dat eens goed te gaan bekijken.

De volgende keer.

14 Responses to Pieterpad: Schoonloo – Sleen

  1. Mo says:

    Ik hoop dat je meer verstand hebt van biologie als van natuurkunde en wiskunde:-))

  2. Zilvertje says:

    Die witte wigwampuntmutsen vind ik erg leuk!

  3. ceesincambodja says:

    Huh? En ik maar denken dat het al weken strakblauw weer is in Nederland.
    Die puntzakjes, Rami, zijn beschermingscocons voor de processierups. Had de boswachter daar geen geeltje opgeplakt?
    Komop, nog maar 390 kilometer. Zet door hè.

  4. Morgaine says:

    Regen?Huh?
    Prachtverslag weer en mooie foto’s:)

  5. Ramirezi says:

    @Cees en Morgaine; dat van die regen, misschien had ik er even bij moeten zetten dat dit op 1 mei was…

  6. Zoë says:

    leuk om met jullie mee te lopen zo.

  7. K says:

    Mooie foto’s. Snap alleen niet: auto, caravan?

  8. Ramirezi says:

    @K; allemaal geleend natuurlijk…

  9. de Stripman says:

    Weer erg mooi, Rami ! Om helemaal veilig te zijn had je eigenlijk het gelukshoefijzer met één hand boven je hoofd moeten steken, terwijl de rest van de familie verderop onder die boom zat…;o)

  10. de Stripman says:

    Ik hoop dat je direct begreep dat mijn opmerking van gisteren komisch bedoeld was, Rami…? Ik zie dat helemaal voor me… Misschien wel in stripvorm…;o)

  11. Ramirezi says:

    @De stripman; van jou kan ik alles hebben, weet je toch ? Bliksemschichten – da’s nu iets dat iedereen kan tekenen….

  12. de Stripman says:

    Gelukkig maar (dat je zoveel hebben kan…;o))
    Morgen kom ik er waarschijnlijk niet aan toe, maar misschien maak ik vandeweek een schetsje. Dat mail ik je dan wel toe…;o)

  13. Carin says:

    Jeetje…jij hebt Schotse hooglanders gezien…ik niet eens…tis niet eerlijk!!
    Wij kampeerden tijdens deze etappe vorig jaar trouwens in Sleen…bij boer Geert…geweldige boerencamping waar de Drentse jeugd ’s nachts voorbij de tent raasden..uhh en niet op de trekker!!

  14. Wilma says:

    Prachtig verslag en bijzondere foto’s, vooral van die boom!

Geef een reactie

