Met je Gewone Tuinslak in het Evolution MegaLab

Cepaea nemoralis01

Heerlijk, eindelijk evolutie onderzoek waar we allemaal aan mee kunnen doen! We gaan onderzoeken in hoeverre de Gewone Tuinslak (Cepaea nemoralis) en de Witgerande Tuinslak (Capaea hortensis) zijn veranderd de afgelopen 50 jaar. De huisjes van deze weekdiertjes zijn verkrijgbaar in de kleuren geel, rose of bruin zijn en ze hebben er géén, één of meerdere zwarte banden over lopen, het zijn net judoka’s. Zie de recording sheet hieronder:

Cepaea recording sheet

De kleur van het huisje heeft invloed op de zichtbaarheid voor roofdieren zoals vogels. Een lichter gekleurd huisje is geschikter voor een warme omgeving, terwijl een bruin huisje weer beter voordelen heeft in een koele omgeving. De kleuren zijn erfelijk en de vraag is nu of het voorkomen van bepaalde kleuren door de veranderende omgeving en het opwarmende klimaat is gewijzigd.

Cepaea nemoralis 3

Hier zie je hoe je je moet aanmelden voor het Evolution MegaLab. Het is een prachtige website waar je ook alle informatie kunt vinden die nodig is. Een hele duidelijk uitleg wordt ook gegeven in deze instructievideo van Menno Schilthuizen (Naturalis). Veel informatie en downloads zijn ook te vinden op website van Naturalis.

Cepaea nemoralis 4

Uiteraard kon ik het niet laten om het zelf ook uit te proberen. Hierboven zie je het grafiekje dat Evolution MegaLab voor me heeft gemaakt van mijn vondsten. Ik heb géén bruine huisjes gevonden. De site gaf aan dat de aantallen nog te klein waren om evolutie in mijn omgeving aan te tonen.

Cepaea nemoralis 5

Hierboven zie je mooi een aantal verschillend gekleurde huisjes bij elkaar. Ik heb ze opgeraapt en op het waterbakje voor de vogels gezet. Het werd direct een gezellige boel. Gedurende de dag zijn ze allemaal afgedaald de voortuin in, ze eten meestal alleen algen en afval, dus voor je planten hoef je niet te vrezen.

Cepaeakaart

Het kaartje hierboven laat zien dat er nog een slakkenteller bij mij boven in de Noordkop bezig is. Ook hij of zij heeft geen bruine huisjes gevonden, die zie je wel wat lager in het land tevoorschijn komen. Deze kleur zou je ook meer verwachten in bossen; wat koeler dan de omgeving en met veel bruine tinten.

Cepaea nemoralis 6

Of iedereen nu direct zijn tuin in rent weet ik niet, maar als je leerkracht bent of docent dan is dit toch een fantastische onderzoeksopdracht voor je leerlingen?


Aanvulling, we hebben dus wel bruine exemplaren in de Noordkop:

Slaknoorderhaven


Aanvulling; het maakt mogelijk verschil waar je zoekt. Deze waarneming heb ik aan de Noordkant van Noorderhaven gezocht, hoofdzakelijk op de grond. Met als resultaat veel meer bruine exemplaren dan dat ik eerder in de bomen aantrof.

Noorderhaven17mei

19 Responses to Met je Gewone Tuinslak in het Evolution MegaLab

  1. antoinette duijsters says:

    Ja zeker, zet ze maar aan het werk:-)
    Pracht foto’s weer, als ik slakken zo ziet ga nog van ze houden.

  2. Maria-Dolores says:

    oh, ik kende alleen de wijngaardslak, die je kunt eten. heb ze vroeger, toen ik nog geen dierenvriend was, wel eens verzameld om ze later op te eten met kruidenboter.

  3. kuifje simon says:

    Eh … mooi, prachtig; maar … m’n hosta’s !!!
    groet
    simon

  4. niko says:

    Weer wat geleerd!
    Maar euh…foto drie…zijn ze zich aan het vermeningvuldigen of zijn het Yoga slakken oefeningen?

  5. Ramirezi says:

    @Maria; ach, eten en gegeten worden…
    @Kuifje; lusten ze niet…
    @Niko; dit is Tai Chi….

  6. viktor loman says:

    Ja ik dacht al dat die huisjesslakken minder mijn tuin verknallen dan die naaktslakken. Nou weet ik het zeker.
    Leuke foto’s

  7. Mo says:

    Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag van dit onderzoek maar no way dat ik er aan mee ga werken!

  8. Klaverblad says:

    Ik heb diverse slakken in mijn klas gehad.. maar dat ze zo mooi kunnen zijn, is achteraf niet verkeerd.

  9. Linda says:

    Niko: yogaslakkenoefeningen? Haha!! Die houden we erin;)

  10. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  11. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  12. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  13. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  14. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  15. Dennis says:

    Erg mooie foto’s; slakken zijn darters, dacht ik (foto 3) 😉

  16. de Stripman says:

    Prachtig, Rami ! Jammer dat ik net een 50-tal slakken van mijn balkon naar beneden gebracht heb naar het park. De meeste waren segrijnslakken, die wel degelijk je plantjes opeten, maar er waren ook een paar tuinslakken bij. Met gele huisjes, kijk maar http://www.volkskrantblog.nl/bericht/256929…;o)

  17. P.H.M. van de Kletersteeg,TZRT says:

    er loopt al een onderzoek naar de vraag waarom slakken zo snel zijn ivt ambtenaren…

  18. Zusenzo says:

    Goh, fraai staafdiagram (heb de hele dag voor tentamen statistiek zitten blokken)

  19. Ramirezi says:

    @Zusenzo; statistiek is leuk, vooral als je het tentamen hebt gehad en het voortaan met de computer kunt doen… succes!

Plaats een reactie