Vinexwijk van de Elzenwratmijt

Elzenwratmijt
Op een Zwarte Els in Noorderhaven kwam ik deze gallen tegen van de Elzenwratmijt (Eriophyes laevis). Organismen die andere organismen hun vinexwijkje laten bouwen, het blijft iets bijzonders.
Elzenwratmijt
Elzenwratmijt

20 Responses to Vinexwijk van de Elzenwratmijt

  1. lebonton says:

    bijzonder, ik heb ‘gallen’ even opgezocht, want het begrip was mij onbekend. ik begrijp dat het een soort woekering is?

  2. BarbaraJansma says:

    Eitjes toch? Wonderschoon!!!

  3. antoinette duijsters says:

    ja het blijft mooi.

  4. Blew says:

    En hoe gaat dat verder?

  5. ramirezi says:

    @Lebonton en Barbara; insecten beschadigen het blad waardoor de gallen ontstaan, waar de larven dan weer bescherming van genieten…
    @Antoinette; in ieder geval voor ons…
    @Blew; d’r komen dus weer nieuwe mijtjes uit..

  6. zusenzo says:

    Mooie roze kleur. Lijken wel bloemknopjes. Een upperclass Vinexwijk dus.

  7. De Stripman says:

    Het klinkt behoorlijk griezelig, maar valt in de praktijk best mee…;o)

  8. Kees Smit says:

    Het doet me denken aan de dialezing met afgrijselijke ziekes van Wim Sonneveld.

  9. Rob Alberts says:

    Vooral de tweede foto vind ik heel byzonder.
    Er bestaat een prachtig gallenboek.
    Zomerse groet.

  10. ramirezi says:

    @Zusenzo; precies…
    @De Stripman; het lijkt wel een sprookje toch…
    @Kees; haha, mooi…
    @Rob; ja weet ik, misschien scoor ik die nog wel eens (in tegenstelling tot Nederland tot nu toe…)…

  11. ramirezi says:

    @Zusenzo; precies…
    @De Stripman; het lijkt wel een sprookje toch…
    @Kees; haha, mooi…
    @Rob; ja weet ik, misschien scoor ik die nog wel eens (in tegenstelling tot Nederland tot nu toe…)…

  12. JANdeWIT says:

    Zie ook dit prachtige verhaal van Ramirezi:
    ‘Ik ben een paar uur helemaal high geweest…’
    Bedankt!
    Groet JdeW.
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutchhttp://www.drasties.com/

  13. zilver says:

    Begrijp het niet, maar het ziet er mooi uit.

  14. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Mooi.
    Zie ook:
    Vandaag gallen van de Elzenwratmijt, morgen kwallen…
    Groet JdeW.
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutchhttp://www.drasties.com/

  15. koen says:

    je hebt altijd prachtige bijdragen met goede info, zo ook bij deze!
    gr
    koen

  16. Annet says:

    miniappeltjes…..prachtig…..

  17. Annet says:

    even ingallen (huhuh)

  18. Ingrid van den Bergh says:

    Het lijkt wel tum-tum

  19. ramirezi says:

    @Ingrid – maar het smaakt anders…

  20. Ingrid van den Bergh says:

    misschien met wat peper en zout;-))

Geef een reactie

