Echo’s uit een ver verleden; de Hagedis


Bij ons in de duinen kom je nog wel eens een keertje een Zandhagedis (Lacerta agilis) tegen, maar verder is het in de kop van Noord-Holland magertjes. Zo niet in Frankrijk, waar bij iedere stap die je neemt de hagedissen alle kanten op schieten. Ik denk dat het hoofdzakelijk Muurhagedissen zijn ((Podarcis muralis) die we zagen. Het felgroene exemplaar hieronder lijkt heel erg op een Zandhagedissen mannetje – maar is volgens mijn dochter toch echt een Smaragdhagedis (Lacerta viridis).

Er zijn meerdere soorten waarvan de mannetjes blauwe vlekjes aan de flanken krijgen tijdens de paartijd, dit kun je als je goed kijkt ook zien bij het lekkere lange exemplaar dat hier helemaal onderaan het blogje op de boom zit.


Als het maar warm genoeg is dan zijn reptielen verbazingwekkend snel. Het is dan ook niet vreemd dat in het tijdperk van de dinosauriërs; het Mesozoïcum, de temperaturen veel hoger lagen dan nu. Grote delen van Pangea waren aan het begin van dit tijdperk woestijn. Pas aan het einde van het Krijt zou de temperatuur gaan dalen, hetgeen ongunstig was voor de grote familieleden van deze kleine hagedisjes.

Niet alleen omdat reptielen zo goed gedijen onder hoge temperaturen, maar ook omdat het geslacht van het beestje dat uit een reptielenei kruipt wordt bepaald door de temperatuur. Ineens lagere temperaturen zou wel eens betekend kunnen hebben dat er alleen nog maar jongetjes of alleen nog maar meisjes bijkwamen. Dat geeft toch enige voortplantingsproblemen

En dan nog die meteoriet natuurlijk.

13 Responses to Echo’s uit een ver verleden; de Hagedis

  1. K says:

    Beetje brutaal-nieuwsgierige blik heeft-ie.

  2. Ramirezi says:

    Op dit moment krijg ik die lange hagedis met blauw op zijn flanken niet in het blogje – de server is denk ik "uit de lucht".
    Probeer het straks nog wel een keertje…

  3. Ramirezi says:

    Gelukt !

  4. Marlis says:

    ja dat vind ik ook leuke beestjes! Veel leuker dan al die spindingen en kruipvliegers 🙂

  5. Jezzebel says:

    Wat mooi. In Frankrijk is de hagedis het symbool voor geluk.
    Ik kom er soms bij mij op de rots één tegen. In het begin was hij wat schichtig, maar tegenwoordig heb ik het gevoel dat hij bepaalt wie er bang is.

  6. Rob says:

    Heerlijke beestjes – als "krokodil" voel ik me er verwant aan… 😉 In Italië schoten de diertjes ook alle kanten op en Silvana was verbaasd dat ik die lucertole zo bijzonder en leuk vond.

  7. Alice says:

    hier op de hei hebben ze de ‘schutterputjes’ overblijfsel uit wo2 in ere hersteld voor de zandhagedis.
    ik heb er echter nog geen een gezien

  8. Bep says:

    Mooie foto’s van prachtig mooie beesten.
    Je blijft me verbazen.

  9. debby says:

    Ja, jammer dat we hier in deze streken zo weinig hagedissen tegenkomen. Ik vind ze zo mooi

  10. De Kale Doperwt says:

    Mooi!

  11. Oliphant says:

    Zo, een beetje laat, maar dat is juist leuk. Bij mijn huis in Frankrijk rennen ze wowel tegen de muren op, als tussen de stenen en door het gras.
    De groene zie ik soms als ik op het dak ben, maar zelden of nooit op de grond. Wel heb ik eens de paring gadegeslagen. Dat neemt heel wat tijd in beslag en gebeurt behoorlijk agressief.
    Groet, O.

  12. Ramirezi says:

    Leuk Oliphant, je woont daar mooi!

  13. M.Voorrips says:

    Hier in Neder land komen ook veel hagedissen voor, je moet wel weten waar je moet zoeken.
    In het najaar kruipen ze dicht bij elkaar onder de grond en in het voorjaar komen ze weer te voorschijn. Mijn vader had enkelen jaren geleden een stukj grond in de polder, en dat moest elk voorjaar worden omgespit. Dan spitte we regel matig een slaap nest op met ongeveer 6 hagedissen. Ze zijn zo’n 4 a 5 centimeter lang. het stukje grond wat gespit werd was ongeveer 10×20 meter. Soms denk je dat dieren zeldzaam zijn maar als je weet waar en hoe je moet zoeken zul je ervaren dat er nog veel zijn.

Geef een reactie

