De Blauwe Glazenmaker – de ultieme jager

Vanmiddag heb ik een tijdje staan kijken naar het gedrag van deze Blauwe Glazenmaker (Aeshna cyanea). Volwassen libellen kunnen meer dan de gemiddelde helicopter; stilhangen, rondcirkelen, achteruit vliegen, dat kunnen ze allebei. Maar de libelle kan plotseling enorm versnellen of abrupt van richting veranderen. Dat doet hij zodra hij een vliegend insect ziet. Hij duikt er op af en met zijn krachtige kaken wordt de prooi in de lucht verscheurd.

Het beest was voortdurend op patrouille langs de heg waarop hij hier zit. Hij volgde keurig de vormen van de begroeiing, alsmaar heen en weer vliegend. Een machtig gezicht. Even zag ik een stukje uit de film Apocalypse Now langsflitsen.

Nog even de tip om de Blauwe Glazenmaker makkelijk te kunnen herkennen ? Nou, ten eerste is hij enorm groot; wel 7,5 centimeter. Maar het is ook de enige glazenmaker waarbij de vlekken op de bovenzijde van de laatste achterlijfssegmenten (achteraan dus) met elkaar verbonden zijn. Dat noemen ze ook wel het “lantaarntje”.

Het beestje ging al een tijdje mee; zijn vleugels vertoonden duidelijk slijtage.

Misschien heeft de helicopter dat dan weer als voordeel; die kun je repareren.

18 Responses to De Blauwe Glazenmaker – de ultieme jager

  1. Jos Goedmakers says:

    Het beestje lijkt in ieder geval niet op een brok paraffine…Reactie is geredigeerd

  2. ScrambleX says:

    Mooi Rami!
    Wat een visueel schouwspel is het weer vandaag zeg….

  3. antoinette duijsters says:

    Prachige foto’s
    Libellen kunnen integenstelling tot helicopters zichzelf voortplanten:-)

  4. Ramirezi says:

    @Antoinette; het is nog erger, sommige soorten copuleren zelfs in de lucht….

  5. Ragfijn says:

    Apocalypse Now, ja er is wel wat overeenkomst. Zag korte tijd geleden een docu op National Geographic, deze glazenwassers zijn geboren killers…
    Ik ben ondertussen aan de muur genageld wat betreft de kwaliteit van je foto’s, duidelijk een blogje over schieten in de ruimste zin van het woord… 🙂
    Gr. Ragfijn

  6. Starry Night says:

    Met The Doors op de achtergrond, chop chop chop chop chop, this is the end, beautiful friend… Ze zijn weer schitterend, Ramirezi, en ik ben dol op de associaties die je erbij maakt.

  7. Bart says:

    plok-plok-plok-plok
    plok-plok-plok-plokplok-plok-plok-plokPLOK-PLOK-PLOK-PLOK-PLOK
    ik zie dat de choppers bij Starry Night ook al gearriveerd zijn! ;-)Reactie is geredigeerd

  8. eric sombrabal says:

    Blauw, maar ik zie geen blauw. Toen ik op het land woonde zag ik wel van die blauwe, fluoriserende. Ik vond Cruijff altijd een libelle, vanwege zijn acceleraties, zo gingen die libellen ook boven het wateroppervlak, alleen dan van stilstand, stationair naar vooruit…en ben dronken

  9. Knispel says:

    Sinds ik jouw blog ontdekt heb, kijk ik anders naar mijn tuin. Dat beestje dat hier af en toe langskomt, zou dat nou ook…

  10. K says:

    Dat een insect van die donzige haartjes heeft! Dat had ik nooit gedacht.

  11. eva says:

    Even weg geweest en je mist weer van alles, zeker hier!
    Superdesuper staan de libelles er weer op!
    gr eva

  12. Morgaine says:

    Ik begin een fascinatie te ontwikkelen voor deze diertjes..

  13. annet says:

    Prachtig. Zou me nog vergissen
    met een Libelle maar die zijn later
    of nu ook al niet meer?
    Mooi om blauw glas te kunnen maken….

  14. Ramirezi says:

    @Annet; da’s gewoon ’t zelfde; een Glazenmaker is een echte libelle (een waterjuffertje is een neppertje)…

  15. SN says:

    Glazenmaker…. Een onnavolgbaar prachtige naam eigenlijk…

  16. Doranne says:

    oh moeder, wat een mooie foto’s weer

  17. Woudje says:

    Waanzinnig mooie foto’s Rami.
    Wat voor ’n camera gebruik je en welke lens ?Reactie is geredigeerd

  18. Ramirezi says:

    @Woudje; Canon A700…

Geef een reactie

