Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 12)

Schuine bomen

Ah, daar bent u weer, waarde cursist. Vandaag gaan we even flink de tuinfilosofische diepte in.

Zoals u weet zullen bomen en mensen die door zware tegenwind niet in evenwicht verkeren proberen daar iets aan te doen. Wij zijn vooral in de boom geïnteresseerd, dat spreekt voor zich.

In Den Helder is de belangrijkste “Help! Ik ben uit evenwicht!” veroorzaker de altijd aanwezige wind.

Het interessante is dat loofbomen en naaldbomen verschillend reageren op de wind. De naaldboom maakt reactiehout aan de kant weg van de wind, dus aan de luwzijde. De op die plaats dikkere jaarringen duwen als het ware de boom terug tegen de windrichting in, vandaar dat het drukhout wordt genoemd.

Dat terwijl een loofboom reactiehout maakt aan de kant van de boom die blootstaat aan de wind. Deze dikkere jaarringen houden de boom op zijn plaats door hem terug te trekken tegen de wind in, vandaar dat dit trekhout wordt genoemd.

In Den Helder wordt op dit moment een nieuw park aangelegd. De bomen worden, zoals u ziet, direct al schuin aangeplant. Op zich een interessant tuinfilosofisch experiment, cursisten. De bomen hebben nog nooit tegen de wind in hoeven te fietsen, maar worden neergezet alsof zij in hun leven al heel wat weerstand hebben overwonnen.

U voelt hem natuurlijk al aankomen. Ook al doen zij zich van buiten voor als zijnde gewend aan tegenstand, van binnen is er geen enkel reactiehout te bespeuren. Da’s ook logisch.

Juist door tegen de heersende windrichting in te fietsen word je sterk.

Schuine bomen aanplant in Den Helder

Tuinfilosofie Deel 1
Tuinfilosofie Deel 2
Tuinfilosofie Deel 3
Tuinfilosofie Deel 4
Tuinfilosofie Deel 5
Tuinfilosofie Deel 6
Tuinfilosofie Deel 7
Tuinfilosofie Deel 8
Tuinfilosofie Deel 9
Tuinfilosofie Deel 10
Tuinfilosofie Deel 11

21 Responses to Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 12)

  1. Jezzebel says:

    Reactiehout, trekkend dan wel duwend, is een mooi woord. 🙂

  2. Zilvertje says:

    Ik stap dus in bij deel 12.

  3. Zoë says:

    :)) Blij dat u er weer bent
    psss… in de laatste zin staan 2 foutjes

  4. Ramirezi says:

    @Zoë; kun je nagaan, ik had er vlak voor je reactie al eentje uitgehaald, waren er nog twee over. En nog niet eens aan mijn wijntje begonnen…

  5. coby says:

    Hier is diep over na gedacht, Rami…
    Ik denk dat mijn constatering nu uit het juiste reactiehout bestaat… :-))
    Hartelijke groet, CobyReactie is geredigeerd

  6. Zoë says:

    Ik had al een wijntje op:)
    proost!

  7. Blew says:

    In Den Helder waait het altijd. De wind komt uit het zuidwesten, behalve als hij uit het noordwesten komt. ‘Jarenlang’ dagelijks heen en weer van Callantsoog naar Den Helder gefietst. Geen reactiehout gekregen.

  8. ceesincambodja says:

    Bij gebrek aan ‘duwhout’ moet ik vrezen dat de jonge aanplant bij de eerste de beste storm als luciferhoutjes afbreken.
    (Ben ik nu geslaagd of gezakt?)

  9. de Stripman says:

    Toch gek, Rami ! Scheefhoud-hekjes. Hier in de binnenlanden zetten ze die paaltjes erbij om de bomen recht te houden. Terwijl het hier dus een stuk minder waait… Of snap ik het nou niet…;o)

  10. K says:

    Nou Rami. Ben ik toch blij dat ik niet in Den Helder woon. Hier kunnen de bomen normaal geplant worden. Wind kan zou koud zijn in de winter!

  11. Thera says:

    Ik ben benieuwd hoe deze bomen zich gaan ontwikkelen. Is dit niet gewoon een lesje natuurkennis i.p.v. filosofie? Ook al kun je dit natuurlijk als prachtige metafoor (of uitgangspunt) gebruiken voor bijvoorbeeld maatschappelijke ontwikkelingen. 🙂

  12. Burro Holanda says:

    Heel interessant. Ik heb weer bijgeleerd!

  13. viktor loman says:

    Ik zie dat de NS-wandeling door dit bos ook al is aangegeven (rood-witte streep)

  14. Linda says:

    Leerzaam, wist ik helemaal niet.. duw en trekhoutjes..

  15. Ramirezi says:

    @Thera; een beetje een combi – maar het is dan ook tuinfilosofie..
    @Blew; een fietsende meeuw, hoe gek kun je het maken…
    @Cees; dan krijg je het zeker te zien en lezen…
    @De Stripman; je hoeft het niet te snappen, doe ik ook niet…
    @K; maar verfrissend in de zomer…
    @De rest; thanks..

  16. paco says:

    Juist door tegen de heersende windrichting in te fietsen word je sterk’
    Ja, daar weet ik alles van

  17. Annet says:

    De idiotie van de mens!

  18. Annet says:

    Hooghout, ik moet daar zelf
    om lachen zunne:))

  19. Jim Hasenaar says:

    Ik als motortechnisch ingenieur snap hier helemaal niets van.
    Nouja, wellicht worden ze schuin tegen de wind in geplaatst. Gaat het hard waaien dan gaan ze recht staan.
    Of is het zo niet geplant?

  20. Pingback: Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 9) « Ramirezi

  21. Pingback: Tuinfilosofie voor gevorderden (Deel 13) « Ramirezi

Geef een reactie

