Bijzonder practicum Bruine Boon

Bruine boon buitenaanzicht

Na een jaar of tien het practicum Bruine Boon (Phaseolus vulgaris) gegeven te hebben kan ik mij toch wel een Bruine Bonen Expert (BBE) noemen. Het lijkt allemaal zo simpel, maar toch is het elk jaar weer een feest om de leerlingen al pulkend aan zo’n boontje te laten ontdekken dat er al een klein kiemplantje in zit.

Vooraf vertel ik nog wel even waar ze ‘m moeten zoeken; tussen die twee halve ‘pinda’s’ met reservevoedsel, de zaadlobben. En vandaag komt na al die jaren een knulletje naar me toe die een boon met drie zaadlobben blijkt te hebben.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar daar kan ik nu lol aan beleven.

Drie zaadlobben in één bruine boon

Bruine Boon, kiem

30 Responses to Bijzonder practicum Bruine Boon

  1. zusenzo says:

    Ach, mijn dag is gemaakt met een HbA1c daling (gemiddelde bloedsuikerwaarde) van 1.
    Zo heeft ieder vak zijn idioot : )
    De titel riep overigens direkt jeugdherinneringen op.

  2. martin says:

    Als je het zo mooi in beeld brengt hoeven ze ook niet meer naar
    school te komen. Mijn jongste zou reageren van dat is mooi en
    duidelijk en wat is nu nog de funktie als ik het zelf ook doe: ik
    weet ’t al
    . Wat zeg jij dan?

  3. lebonton says:

    heel mooi, wel je nagels knippen!

  4. ramirezi says:

    @Zusenzo; ’t is een klassieker…
    @Martin; lijkt me logisch – heb je wel een iets over seks gelezen?
    @Lebonton; da’s die vergroting hé….

  5. Kokopelli says:

    @Ramirezi: Dat had je nou niet moeten doen…
    Krijg ik potdorie zin in bruinebonensoep terwijl ik net al lekker gegeten heb ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  6. ceesincambodja says:

    Embriography Rami.
    Interessant.
    Toen ik vier was heeft mijn vader mij dat wonder laten zien. Alleen hadden we toen nog geen macro-ringen. (En die heb ik nóg steeds niet…)
    Snikgegroetje

  7. Catharina Anna Maria van Vliet says:

    De klassiekers blijven leuk.

  8. laila says:

    Een leuke les Rami.
    ( nb We gaan hier weer een aquarium inrichten. Heb jij er ook één?)

  9. Kees Smit says:

    En toen kon je er meteen een mooie les natuurlijke selectie aan vast knopen?

  10. Mo says:

    Heerlijk, zulke lessen. En zulke leerlingen.

  11. Ivy (Heyta) says:

    Tjee, hoe groot is de kans dat je in een les een boon met 3 lobben krijgt?
    Kun je er ook nog meteen een lesje kansberekening tegenaan gooien.

  12. meneer_opinie says:

    Dat had maar zo een neiuwe bonensoort kunnen worden. (hoewel dat meestal alleen lukt bji een verdubbeling van de chromosomen, dus dan had het een vierlobbige boon moeten zijn). Mooie fotos, maar inderdaad, voortaan wel even aan je nagels laten weten dat ze op de foto gaan, zodat ze zich daar een beetje op kunnen voorbereiden.

  13. thera says:

    Olijfolie en een schepje suiker op de handpalm, zachtjes je handen helemaal inwrijven. Vergeet je nagelriemen niet. Afspoelen met lauw water (met een beetje zeep mag nog net). En jouw handen zijn volslagen fotogeniek en ook nog eens lekker zacht. 🙂
    Wat een schattig kiemetje, ik vind ze al zo lief, wanneer ze de eerste blaadjes boven de grond ontvouwen. Dat van die drie lobben, eh, da’s ook nieuw voor mij.

  14. De Stripman says:

    Prachtig ! Een evolutionaire sprong, dat zal je altijd zien. De bruinebonus ramirezienzis…;o)

  15. ramirezi says:

    @Koko; blikje opentrekken…
    @Cees; ik óók niet, ga je mee sparen…
    @Laila; ja ik heb d’r ééntje – zou nog wel eens een grotere willen (nu 80cm)…
    @Kees; ze moeten daar nog een jaartje op wachten..
    @Ivy; nou, dat snappen ze niet hoor – maar als het weer gebeurt dan stuur ik je een mailtje…
    @Meneer Opinie; ’t zijn wel nagels van een natuurliefhebber toch?
    @Thera; de eerste keer kom je me helpen? 😀

  16. ANNE_D_ORE says:

    winter, winter ,
    ik bid de winter
    krijg trek in winterkost

  17. laila says:

    Wij hebben jaren van die joekels gehad ( met lekkage enz), de laatste 10 jaar niet. Nu weer een kleintje, 60.Ik heb net een stuk hout uitgekookt.
    Vlinders in het water.

  18. paco painter says:

    Leerzaam

  19. galadriel says:

    prachtig rami!
    kun je niet bij ons komen werken?

  20. laila says:

    eerste visjes: kardinaaltetra’s.

  21. ramirezi says:

    @Laila; Leuk! Langzaam opbouwen…
    @Galadriel; ik heb zo’n leuk team joh…

  22. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    Hoeveel geluk brengt een bruine boon met drie ballen?
    Groet JdeW.http://www.drasties.com/

  23. Bart says:

    Hartje?…. 😛

  24. yolyo says:

    Thnx nu kan ik een goed cijfer voor mijn biologie halen;)★☆★

  25. Rob Alberts says:

    Leuk!
    Ik stuur hem door naar mijn Biologie collega’s.
    Vriendelijke groet,

  26. Rob Alberts says:

    In het Zuiden van het land is er een bijzondere drieling uit de boom gevallen:

    Vrijdag

    Vriendelijke groet,

  27. yara says:

    ☺👍 echt super dankje!

Plaats een reactie