Geesten oproepen

Al dat gezeur dat de kinderen tegenwoordig niets meer leren op school. Mijn jongste zit in groep 7 en komt vanmiddag thuis met de mededeling dat hij heeft geleerd hoe je geesten moet oproepen. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid. “Hoe ging dat dan ?” “Nou gewoon, we gingen in de gymzaal in een kring op de grond zitten, met zes kinderen.” “Het mogen er nooit meer dan zes zijn”. “Toen moesten we allemaal elkaars handen vasthouden.” “Eéntje uit de klas ging rondjes om de kring heenlopen en sloeg op een trommel.” “Dan moest je zeggen; geesten ontwaakt en spreek via de mond van huppelepup”. “En wiens naam je dan had gezegd, daar sprak dan de geest door.” Natuurlijk wilde ik ook weten wat er zoal doorkwam van gene zijde. “Wat hebben jullie de geest gevraagd ?” “Nou of die zwanger was !” “En, was die zwanger ?” “Jaaaahhhh” Zelf moest ik nog even terugdenken aan een paar jaar terug. Ik ging met een klas het park in om dieren te inventariseren. Nu is er in dat park ook een oude bunker. Hebben de duitsers vergeten mee terug te nemen. Af en toe slapen er zwervers in, dus de leerlingen hadden de duidelijke instructie om niet bij of in de bunker te komen. Omdat je nu eenmaal niet overal tegelijk kunt zijn waren er toch een aantal stiekum naar binnen geglipt. Daar zaten al wat leerlingen van een andere klas, die al vrij waren. Geesten op te roepen en flesje te draaien…. Wat er toen precies gebeurd is weet ik nog steeds niet, maar ineens stonden ze weer voor me. Lijkwit. “Wat is er met jullie gebeurd ?” “We zijn toch stiekum de bunker in geweest meneer.” “Ze waren geesten aan het oproepen.” “Als ik jullie zo zie is dat aardig gelukt.” “Ja, er begonnen ineens allerlei dingen vanzelf te bewegen.” “We zijn echt hartstikke bang.” “Net goed !” “Moet je maar luisteren als ik zeg dat je er niet heen mag.” “Trouwens er zit iets op je rug…..” “Oh jeeeeh, een geest, die neem je terug mee naar huis !!!” “Ophouden meneer, dat vinden we écht niet grappig.” Gezien hun huidskleur en bange ogen ben ik inderdaad maar opgehouden…

6 Responses to Geesten oproepen

  1. JB says:

    de verschrikkelijke schoolmeester?
    (gevaarlijk wel die spelletjes. Ze maken elkaar voor je het weet zo bang dat er ongelukken van komen)

  2. JB says:

    mooi plaatje ook 🙂

  3. Croisabel says:

    Wat zijn dat voor lessen? Sorry, maar het klinkt niet echt verantwoord.

  4. Ramirezi says:

    @ Croisabel. Dat van mijn zoontje was niet echt een les – de leerlingen wilden dat zelf graag doen. Afgekeken van ouders misschien ?

  5. preacherswife says:

    Ik was zo naief te denken dat geesten oproepen al weer "uit" was.
    Heeft niemand van de docenten het gezien? Belachelijk, sorry dat ik het zeg. Gevaarlijk naar mijn idee.

  6. De Zeurdoos says:

    Risky business: geesten………………

Geef een reactie

