Een heel rustig klasje

De komende weken heb ik twee leerlingen extra in mijn mentor-klas. Allebei afkomstig uit het speciaal onderwijs.

Ietske kan heel erg boos worden, waarbij dan wel eens een ruitje sneuvelt.

Berry is gewoon heel erg druk, vooral als hij vergeet zijn medicijnen te nemen.

Maar het gaat met beiden de laatste tijd erg goed, dus mogen ze het reguliere onderwijs proberen, in mijn klasje VMBO basisberoeps met leerwegondersteuning. Je weet immers pas echt of het kan als je het geprobeerd hebt !

Gisteren kwam Ietske voor het eerst. Aan het einde van de dag besprak ik met haar hoe de dag was bevallen. Nou, het was haar toch wat tegengevallen. De klas was veel te rustig. De klas waar ze normaal in zat was véél drukker. En dat vond Ietske eigenlijk wel gezellig. Dus heb ik haar toch maar even uitgelegd dat mijn leerlingen graag over willen naar de tweede klas en het ook leuk vinden om dingen te leren, waarvoor je natuurlijk wel op moet letten….

Vandaag was Berry aan de beurt. Dezelfde procedure tegen het einde van de dag; hoe was zijn dag bevallen ? Nou, hij vond het heerlijk, de klas was zo lekker rustig, het liefst zou hij gelijk blijven.

Tja, twee leerlingen, twee verschillende manieren van tegen de zaken aankijken. Mijn eerste indruk is in ieder geval positief. Berry was super rustig en deed goed mee in de les. Alleen zat hij daarnet tijdens het opmeten van boomtakken ineens wel erg hoog in de boom, overigens zonder zijn voor het meten noodzakelijke meetapparaatje…

Ook mijn klas klas zelf bekijkt het positief. Berry heeft binnen een dag aansluiting gevonden bij de andere mannen in de klas, dat zal wel met voetbal te maken hebben…

En verschillende van diezelfde mannen zijn helemaal verliefd op Ietske…

11 Responses to Een heel rustig klasje

  1. marlis says:

    dat moet dan wel goedkomen met Ietske en Berry! (prachtig dat ze de kans krijgen!)

  2. moonfairy says:

    aanbeveling van mij
    onderwijzen ligt dicht bij mijn hart
    en verliefd zijn
    willen we toch allemaal!!
    liefs Moonfairy

  3. Theodora says:

    die man op de foto is zeker de vorige mentor van Ietske? 🙂
    Ik dacht trouwens dat leerwegondersteunend onderwijs speciaal onderwijs was? Komen ze van een praktijkschool?

  4. Ramirezi says:

    @Theodora; nee, ze komen van een REC (Regionaal Expertise Centrum), waar meer leerlingen zitten met gedragsstoornissen. Leerwegondersteuning is een rugzakje dat leerlingen met achterstanden of andere bijzonderheden meekrijgen in het reguliere onderwijs…

  5. fran says:

    Kijk
    de boel opgefleurd!!

  6. Vod says:

    Mooi dat achter elke leerling een verhaal schuil gaat. Ik hoop dat deze twee het gaan redden.

  7. doranne says:

    hoeveel leerlingen heb jij in je klasje?
    mooi verteld.
    alleen dat raam….

  8. Ramirezi says:

    @Doranne; we zijn nu met zijn achtienen, maar ik heb ook ’n jaar gehad dat het er maar 12 waren…

  9. Carin says:

    Ow hahaha…Berry heet in mijn log Raoul…

  10. Ramirezi says:

    Ja mensen, bij Carin staat een ijzersterk blogje over Raoul alias Berry, het heet ADHD….
    Zie de link "Live your Dream" aan de zijkant.

  11. sjoukje says:

    Er bij trekken die jongelui uit het spec.onderwijs.
    Mijn schoondochter heeft ook zo’n VMBO klas.
    Ik vind het een huzarenstukje om die jongelui gemotiveerd te houden, petje af!

Plaats een reactie