Steenhommel home

Zojuist liep ik door de voordeur naar buiten, nog even een rondje genieten van het ondergaande zonnetje. “De mieren zijn er ook al weer”, zei mijn vrouw, wijzend op allemaal kleine bergjes. Ik bekeek ze even wat langer en zag dat er in ieder bergje een mooi rond gaatje zat. Net alsof een buurjongetje er met een potlood in had zitten duwen. Het raadsel werd al heel snel opgelost, toen er langzaam een Steenhommel (Bombus lapidarius) aan kwam zoemen. Na een landing aan de ‘voet van de berg’ kroop het beestje omhoog en verdween in de krater van de mini-vulkaan. Mijn vrouw maakte zich direct zorgen; “Ik hoop maar niet dat de postbode er op gaat staan.”

Ondertussen was ik aan het bedenken om hoeveel hommels het zou gaan, gezien de ongeveer tien mini-kraters denk ik dat we een heus nest voor de deur hebben. Volgens de wikipedia moet ik dan rekening houden met zo’n honderd tot driehonderd werksters.

Ga er dus maar vanuit dat ik binnenkort ook een foto heb van een Steenhommel die de krater binnen gaat.

26 Responses to Steenhommel home

  1. lebonton says:

    nooit geweten dat daar hommels in huizen. weer wat geleerd, mooi zo.

  2. Oei, daar hoef ik op mijn balkon niet op de rekenen..
    Wel leuk, alleen niet net voor de deur, dan trapt iedereen erop.
    Vind het een mooie hommel.

  3. Rob Alberts says:

    Bij de deur van mijn schuurtje licht een resthoopje straatzand. Mijn de vogels zijn daar erg actief. Er wordt gepikt dat het een lieve lust is. En soms betrap ik een vogel op een heus zandbad.
    Ja, het is ongelofelijk hoe gewoon zand zoveel dierenleven kan bevatten.
    Maar dat hoef ik een strandfotograaf niet te vertellen.

    Vrolijke voorjaarsgroet

  4. Lea Rosa says:

    Bij een vriendin precies zulke gaten en zei heeft het ook over mieren. Zal haar us bellen; meid je hebt Hommelus voor de duer.

  5. Bart says:

    Nooit geweten, ik associeerde dit soort zandhoopjes eigenlijk altijd meteen met mieren…
    Als ik ze weer zie, zal ik eens goed opletten!

  6. Aad Verbaast says:

    Meteen maar even goegel er bij gehaald wat voor ‘monster’ de steenhommel is. En jawel:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenhommel
    Hier nog geen kraters.. Maar ik ben gewaarschuwd 😉

  7. Marijke says:

    Dus straks zakt het hele pad voor de deur in…?

  8. assyke says:

    wist ik ook niet
    maar gezien de reacties is dat geen schande:-))
    heb even de link bekeken van Aad Verbaast
    de foto´s stellen teleur, ik wacht op jouw vast mooiere foto´s
    van dat wollige beestje

  9. svara says:

    kende het niet
    aardig om het vanaf hier te volgen
    meteen even naar de hoopjes hier gekeken
    zag alleen hardwerkende mieren

    groet

  10. Zie je niet vaak meer tegenwoordig

  11. de stripman says:

    De steenhommel is toch die zwarte met het rode achterwerk ? Slechts 1 keer gezien op het balkon. In voorgaande jaren wel veel akkerhommels en dit jaar van die grote dikkerds, tuinhommels. Ik zal mijn hommelblog maar eens herplaatsen ! Ik ben hommelfan…;o)

  12. de stripman says:

    Die tuinhommels moeten aardhommels zijn, zie ik in mijn eigen oude bijdragen. Het was even worstelen met de techniek, maar de hommel staat weer op mijn blog…;o)

  13. fatgirl says:

    Niet voor niks dat ze juist jouw tuinpad kozen voor hun plek! Ze voelden vast al aan dat er natuurvrienden woonden 🙂
    Ze worden steeds belangrijker de hommels. Bij mijn perenboom(pje) zag ik laatst 3 hommels en maar 1 bijtje.

  14. sniekers de hommel says:

    ik had graag dat plaatje van de hommel omdat ik zelf zo heet met mijn achternaam

Plaats een reactie